خدمات

طبقه بندی موضوعی

۱۰۵ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

قابلمه مسی و حسوم؛ فرهنگ به غارت رفته

 

 

در دورانی که استفاده از حسوم در پختن غذا مرسوم بود از کم خونی های رایج که اکنون مردم با آن دست به گریبانند اثری نبود.

یون های آهن که از طریق حسوم در سراسر غذا پخش می شد کم خونی ناشی از فقر آهن را برطرف می کرد، اما پس از این که حسوم را به اسم بهداشت از ما گرفتند،کم خونی و بیمای های خونی چون سرطان خون روز به روز در میان مردم افزایش یافت.

 

 

 

تا چند دهه پیش بین مردم کشورمان مرسوم بود تا برای پخت غذا مخصوصا "خورشت و آش " از قابلمه های مسی استفاده کنند.

آن زمان در همه آشپزخانه ها یک کفگیر آهنی نیز وجود داشت که موقع پختن غذا دایم درون آن قرار می گرفت.مردم به این کفگیر "حسوم " می‌گفتند.

 آن زمان کسی نمی‌دانست چرا باید این کفگیر درون سرویس قابلمه مسی قرار گیرد. مردم تنها به دلیل اینکه میراث گذشگان بود و می‌دانستند برای پخت غذا خیلی مفید است از "حسوم " استفاده می‌کردند.

 

سال‌ها گذشت. استکبار زودتر از ما همه چیز را درباره فلسفه حسوم فهمید و به دنبال چاره‌ای بود تا حسوم را از آشپزخانه‌ها خارج کند و سرانجام به اسم بهداشت و این که این کفگیرهای آهنی غیر بهداشتی است، حسوم را از ما گرفت.

 

شاید شما به یاد نداشته باشید اما اگر از بزرگترهای خود جویا شوید به شما خواهند گفت که دهه 50 نان خشکی ها در کوچه پس کوچه های شهر با صدای بلند فریاد می زدند: " قابلمه مسی،کفگیر آهنی خریداریم " کسی آن زمان ندانست که چرا نان خشکی ها داعیه دار حفظ سلامتی برای مردم ایران شده اندو ظروف به اصطلاح روهی را برای ما به ارمغان آوردند.

 

 نان خشکی‌ها با قیمت ناچیز این قابلمه‌ها را خریداری کرده و به جای آن، قابلمه آلمینیومی می دادند که به آن روهی می گفتند. جالب این که در آن دوره اگر کسی ظرف مسی جدیدی را می‌خواست با ظرف به اصطلاح روهی معاوضه کند با سرسختی نان خشکی‌ها روبرو می‌شد و نان خشکی‌های متمدن و متفکر!

 

تنها ظروف قدیمی و سرویس قابلمه را شایسته تعویض می‌دانستند. باید متذکر شد که با توجه به برنامه‌ریزی دقیقی که استعمار انجام داده بود تمامی حکمای ما را در آن دوره به نحوی از بین برده بودند تا دیگر کسی نباشد که با ایجاد تردید مردم را از فروش قابلمه‌های مسی و کفگیرهای آهنی باز دارد.

 کسی نمی‌داند که این همه قابلمه‌های با ارزش مسی که حاصل کار قلم‌زن‌های توانای مس بود به کجا رفت.

 جالب این که قلم‌زن‌های مس برای پخت هر نوع غذایی ظرفی را با ضرب آهنگ خاصی تهیه می‌کردند، اما بعدها مشخص شد تمامی این ظروف به کشور ترکیه منتقل شده و در کوره‌ها ذوب شدند تا اثری از آنها باقی نماند.

 متأسفانه هنوز هم بسیاری از از ما درباره حسوم و چرایی استفاده از آن توسط اجدادمان کوچکترین اطلاعی نداریم.

 

 


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

بک لایت یا پشت چراغدار به تابلوهایی گفته می شود که چاپ آن از جنس ترانسپرنت بوده و در پشت آن یک منبع نور مانند مهتابی، لامپ کم مصرف و یا مجموعه ای از لامپ های ( ال. ای . دی )قرار دارد.

نور ساطع شده از منبع نور، تصویر عکس را روشن کرده و چشم اندازی زیبا نظیر یک نمایشگر ( ال . سی . دی ) ایجاد می کند .

تابلوهای بک لایت و استند فروشگاهی با برق شهر کار می کنند و مصرف برق آن ها از یک لامپ کم مصرف هم کمتر است.

با نصب تابلو روی دیوار در محل هایی که جای لامپ مهتابی یا لامپ های روشنایی است و یا جاهایی که نزدیک به کلید یا پریز برق است،می توانید سیم آن را مخفی کنید ویا تابلو را طوری نصب نمایید که با کلید برق روشن و خاموش شود.

کاغذ ها یا به عبارت صحیح تر فیلم های ترانسپارنتی طلق های شفاف و پلاستیکی هستند که برای استفاده در پرینتر های جوهر افشان یا لیزری ساخته شده اند.

این نوع فیلم ها انواع مختلفی از لحاظ ضخامت و توانایی انتقال نور دارند.همچنین انواع پشت چسبدار آنها نیزموجود می باشد.

نکته مهم تفاوت فیلم های ترانسپارنت برای پرینتر های لیزری است. چون در پرینتر های لیزری از حرارت برای ذوب و تثبیت تونر بر روی کاغذ استفاده می شود، نمی توان از فیلم های ترانسپارنت عادی در این نوع چاپگر ها استفاده کرد.

بنابراین نوع ویژه ای از این فیلم ها که برای استفاده در شرایط حرارتی پرینتر های لیزری ساخته شده است باید مورد استفاده قرارگیرد.

 

کاربرد تابلوهای بک لایت

 

- استفاده به عنوان تابلو های تبلیغاتی در محل کار،غرفه های نمایشگاهی

- استفاده در شرکت ها برای معرفی محصولات ، لوگوی شرکت و...

- استفاده در مطب پزشکان و دفتر کار مهندسین

- استفاده در رستوران ها و فست فود ها و استند فروشگاهی

- استفاده به عنوان دکوراسیون داخلی منازل به علت زیبائی خیره کننده این تابلو ها

- مناسب برای عروس و داماد بعنوان جایگزین چاپ عکس روی شاسی

- مناسب جهت هدیه دادن مخصوصا با چاپ عکس عزیزانتان بر روی آن


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

پلات و لمینت

 

پلات و لمینت           plate & laminate

 

پلات

پلاتر هم همانند سایر دستگاه های چاپ دیجیتال دارای هد هایی هست که بوسیله آن رنگ را بر روی انواع گوناگون کاغذ انتقال می دهد.

نحوه کار بدینگونه است که فایل طراحی استند فروشگاهی به وسیله کامپیوتر به ریز پردازنده دستگاه پلاتر انتقال پیدا می کند و رنگ از مخازن مخصوص به وسیله هد ها بر روی کاغذ انتقال پیدا می کند.

در انتها جهت جلوگیری از رنگ پریدگی در مقابل نور آفتاب و همچنین استحکام بخشیدن به پلات بر روی آن لمینت مات و یا براق کشیده می شود.

گفتنی است که برخی بر این باورند که کیفیت چاپ افست و پلات در یک حد هستند ولی چنین نیست و نمی توان کیفیت آن را با چاپ افست مقایسه نمود. ولی می توان پس از گرفتن پلات آن را به عنوان نمونه رنگ در هنگام چاپ افست استفاده نمود و با ست کردن دستگاه بر روی رنگ پلات رنگی نزدیک به آن چاپ نمود.

 

لمینیت

 

لمینیت کردن یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌های محافظت از کار چاپی است.

در سیستم لمینیت با چسبیدن لایه‌ی بسیار نازک و شفاف پلاستیکی بر یک یا دو طرف یک کار چاپی، از آن در برابر رطوبت و سایر آسیب‌های محیطی، محافظت شده و محصول چاپ شده‌‌ی نهایی در برابر آب و پارگی مقاوم می‌شود؛

به علاوه لمینیت،شدت رنگ‌ها و کنتراست رنگی در تصاویر چاپ شده را بهبود می‌بخشد. تصاویر چاپ شده با رنگ‌های درخشان، بیانگر کیفیت بالاتری هستند.

لمینیت مانع از چین و چروکیدگی، لک‌شدن، آفتاب خوردگی، سیاه شدگی، پریدگی رنگ و یا چربی، اثر انگشت و سایر آسیب‌های موجود در محیط، بر کار چاپ شده می‌شود.

 

انواع لمینیت

 

۱ - لمینیتورکیسه‌ای یاکتابچه‌ای

 

لمینیت کیسه‌ای یا کتابچه‌ای شامل دو قطعه فیلم پلاستیکی از پیش بریده شده است. یک لایه چسب حرارتی نیز روی یکی از این فیلم‌ها را می پوشاند. برای این‌که این دو قطعه فیلم پلاستیکی حالت کیسه پیدا کنند،

از لبه‌های دو فیلم از یک طرف به هم چسبانده و درزبندی (seal) می شوند. پس از این کار دو قطعه فیلم حالت یک کتابچه را به خود می گیرند که می توان کار چاپی را درون آن قرار داد.

ابعاد فیلم‌ها باید بزرگ‌تر از کار چاپی باشد به گونه‌ای که به راحتی کار چاپی را پوشانده و لبه‌های آنها به یکدیگر چسبانده شود.

لمینیت کیسه‌ای را می توان با یک قطعه فیلم نیز انجام داد.

در این حالت یک قطعه فیلم پلاستیکی را از وسط، خط (Creasing) می زنند و سپس آن را تا می کنند و بعد کار چاپی را درون آن قرار می دهند.

به این نوع لمینیت، لمینیت کیسه‌ای پروانه‌ای (Butterfly) می گویند، زیرا پس از خط اندازی روی فیلم و تا کردن آن، شکلی شبیه به بال‌های پروانه پیدا می کند.پس از قرار دادن کار چاپی بین دو قطعه فیلم کیسه‌ای حاوی سطح چاپ شده، فیلم، لمینیت و چسب از میان نوردهای گرم تحت فشار عبور می کند تا کلیه لایه‌های چسبناک به‌طور کامل به یکدیگر جوش بخورند.

 

۲- لمینیتورهای رول حرارتی

 

این نوع لمینیتورها از یک یا دو رول بزرگ فیلم استفاده می کنند. یک روی این فیلم دارای چسبی است که هنگامی که در معرض حرارت قرار می گیرد، فعال می شود.

این چسب هنگامی که کار چاپی از درون لمینیتور عبور می کند روی کار می چسبد.

در هنگامی که کار با استفاده از فرایند دیجیتال چاپ شده باشد، میزان چسبندگی فیلم لمینیت به لایه مرکب به نوع، جنس مدیا و همچنین نیرویی چسبندگی بین لایه حرارتی و لایه مرکب بستگی دارد.

یکی از رول‌ها بالای ماشین نصب شده و رول بعدی همزمان در زیر ماشین نصب می شود. رول بالایی روی کار را لمینیت کرده و همزمان رول پایینی پشت کار را لمینیت می کند.

به این فرآیند کپسوله کردن (Encapsalation) یا محصور کردن کار چاپی بین دو لایه فیلم می گویند. البته کار را می توان به صورت یک رو نیز لمینیت کرد.

در بسیاری موارد به‌طور معمول نیازی به لمینیت کردن پشت کار وجود ندارد. نوع هیبرید دستگاه‌های لمینیت می تواند با استفاده از مواد حرارتی روی کار را لمینیت کند.

این ماشین‌ها قادر نیستند کار را به صورت پشت و رو لمینیت کنند. پس از اتمام لمینیت کار چاپ شده، به‌طور معمول به یک تیغه تیز جهت جدا کردن کار لمینیت شده از ماشین نیاز است.

تعداد سیلندرها در لمینیتورهای مختلف متفاوت است. فیلم لمینیت به محض وارد شدن به ماشین لمینیتور از میان سیلندرها عبور می کند؛ سیلندرهایی که حرارت را به طور یکسان در همه جای فیلم پخش کرده

و سبب جوش خوردن لایه‌های فیلم به کار چاپی در طول این روند می شوند.

 

۳- لمینیتورهای رول سرد

 

(Cold Roll Laminators)لمینیتورهای رول سرد

 

و لمینیتورهای کیسه‌ای سرد از حرارت جهت لمینیت کردن کار استفاده نمی کنند.

روی فیلم در این گونه لمینیت‌ها نسبت به فشار حساس(pressure-sensitive) است، بدین معنی که فیلم دارای سطحی چسبناک است که در تماس با سطح کار چاپ شده به آن چسبیده و جوش می خورد.

این روش برای لمینیت کردن محصولات چاپی و استند فروشگاهی که حرارت به آن‌ها آسیب می رساند بسیار مناسب است؛

به طور مثال می توان از مرکب‌های پایه مومی(wax-based inks) که در اثر گرما ذوب می شوند یا محصولات چاپی حساس به حرارت (temperature-sensitive)که برای آنها از چسب حساس به فشار(pressure-sensitive) استفاده می شود، مانند وینیل یا سایر پلاستیک‌های زود ذوب نام برد.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

چاپ افست

 

  چاپ افست           Offset Printing

 

افست نوعی از چاپ است که امروزه به طور بسیار گسترده برای چاپ انواع کتاب ، مجله ، بروشور و کاتالوگ ، پوستر و استند فروشگاهی  خلاصه هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ بالا (معمولاً 1000 عدد یا بیشتر) و نیز با کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه های چاپ افست بسته به مدل دارای سایز چاپ از 50*35 سانتی متر تا 100*70 و حتی در موارد محدود تا سایز 140*100 می باشند.

در چاپ افست از مدل رنگ CMYK استفاده می شود و هر رنگ به صورت جدا گانه بر روی کاغذ چاپ میشود و عمل ترکیب رنگ بر روی کاغذ صورت میگیرد.برخی از دستگاه های چاپ افست دارای یک ستون رنگ هستند یعنی در هر بار مکش کاغذ فقط می توانند یک رنگ را روی کاغذ چاپ کنند. برخی از دستگاه ها دو رنگ و برخی نیز چهار رنگ هستند که چاپ هر چهار رنگ را با یک بار مکش کاغذ انجام می دهند.

برخی از دستگاه های چاپ افست 5 رنگ هستند که علاوه بر چاپ هم زمان CMYK میتوانند چاپ رنگ پنجم (مثلاً نقره ای یا طلایی یا رنگ های ساختگی) و یا حتی چاپ ورنی را انجام دهند.

تکنولوژی چاپ افست کمی پیچیده است. در این تکنولوژی برای چاپ هر رنگ بر روی کاغذ از سه استوانه ی اصلی استفاده می‌شود. به دور غلطک اول صفحه ای فلزی از جنس آلومینیوم که به آن پلیت یا زینک میگوید پیچیده می شود. این صفحه ی فلزی قبلاً در واحد پیش از چاپ موسوم به لیتوگرافی ساخته می شود.

در لیتو گرافی فایلی که برای چاپ ارسال شده است به چهار رنگ تشکیل دهنده ی آن (CMYK) تقسیم شده و فایل مربوط به هر رنگ با نوعی از مواد پلیمری مخصوص بر روی سطح ورقه ی آلومینیومی چاپ میشود. جنس سطح زینک یعنی بخشهایی که از ماده ی پلیمری پوشانده شده است

به گونه ایست که به هیچ عنوان مرکب را به خود جذب نمیکند اما جاذب آب می باشد. جنس بخش پلیمری به گونه ایست که دقیقاً برعکس عمل می کند یعنی مرکب را جذب کرده و آب را جذب نمی کند. دو غلکط کوچک با غلطک اصلی زینک در تماس هستند .

یکی از آنها با محفظه ی آب در تماس است و دیگری با محفظه ی مرکب. غلطک زینک بسته به تصویری که با مواد پلیمری بر سطح آن نقش بسته مرکب را از غلطک جذب می کند

و در سایر بخش ها فقط مرطوب می شود. سپس این رنگ جذب شده را به غلطک پایینی که از جنس لاستیک می باشد منتقل می کند این غلطک هم بر روی کاغذ میچرخد و مرکب را به سطح کاغذ منتقل می کند.

غلطک زیرین وظیفه ی فشار دادن کاغذ به غلطک لاستیکی را بر عهده دارد.

یک دستگاه چاپ افست چهار رنگ (تشخیص چهار رنگ بودن دستگاه با توجه به تعداد ستون های رنگ به راحتی امکان پذیر است)

چون چاپ رنگها در سیستم چاپ افست به صورت جدا گانه انجام می شود تطبیق دقیق رنگ ها بر روی هم از موارد بسیار مهم در کیفیت چاپ می باشد.

در دستگاه های قدیمی تطبیق رنگها به صورت دستی و از طریق سیستم های مکانیکی صورت می گیرفت که در بسیاری از مواقع با اندک خطایی همراه بود که باعث سایه دار شدن عکس ها و مخصوصاً نوشته ها می شد.

در این سیستم ها تجربه و دقت مسئول چاپ در رسیدن به کیفیت چاپ مطلوب بسیار مهم بود اما در سیستم های جدید تر تطبیق رنگ به صورت کامپیوتری و از طریق سیستم های دیجیتال صورت میگیرد.

در این سیستم ها نقش اپراتور کاهش پیدا کرده است اما کاربران این سیستم ها (که در ایران به آنها ماشین چی گفته میشود) باید دارای توانایی کار با کامپیوتر باشند.


در استند فروشگاهی  نحوه ی محاسبه ی قیمت چاپ در سیستمِ چاپ افست به این صورت است که از یک برگ تا 5000 برگ هزینه ای ثابت برای چاپ دریافت میگردد و با توجه به اینکه هزینه ی ساخت زینک نیز ثابت بوده و به تیراژ کار بستگی پیدا نمیکند با افزایش تیراژ چاپ هزینه ی چاپ هر برگ کاهش می یابد.

به همین دلیل از چاپ افست برای چاپ در تیراژ های پایین استفاده نمی شود.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

چه بخواهیم و چه نخواهیم ته قابلمه و ماهیتابه‌هایمان به مرور زمان لک می‌شوند. بر اثر تماس مستقیم شعله با کف ظروف، چربی‌های حاصل از پخت و پز می‌سوزند و روی سرویس قابلمه ‌ها و ماهی‌تابه‌ها لک به جای می‌گذارند. گاهی نیز غذا در قابلمه یا ماهیتابه می‌‌سوزد و به ته آن می‌چسبد.

 

اما این جای نگرانی ندارد، چرا که راه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید از شر این لک‌ها رهایی یافته و ظروف خود را دوباره تمیز و براق کنید.

 

چند نکته کلی:

 

• زمانی که می‌خواهید آشپزی کنید، ابتدا با شعله کم ظرف مورد نظر را گرم کنید تا به گرمای دلخواه برسد. به هیچ عنوان از همان ابتدا شعله را زیاد نکنید زیرا علاوه بر لک کردن ظرف، سطح نچسب آن نیز آسیب می‌بیند.

 

• سعی کنید از شعله پخش کن برای زیر قابلمه و ماهیتابه استفاده کنید.

 

•از کفگیر و ملاقه چوبی و یا پلاستیکی برای هم زدن غذا استفاده کنید. کفگیر و ملاقه استیل باعث خش انداختن روی سطوح نچسب می‌شود.

 

  اگر سیم ظرفشویی در منزل نداشتید، یک تکه فویل آلومینیومی را مچاله کنید و با آن کف ظروفتان را بسابید. خوبی این فویل‌ها این است که مثل سیم ظرفشویی ناخن و پوست دست را اذیت نمی‌کند.

 

• به هیچ عنوان قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها را درون ماشین ظرفشویی قرار ندهید، به خصوص اگر چدنی باشند. کف ماهیتابه و قابلمه‌ها احتیاج دارند که حتما با اسفنج یا اسکاچ نرم شسته شوند.

 

• اگر غذا به کف ظرف چسبیده است برای یکی دو ساعت در آن آب بریزید تا خیس بخورد. اگر باز هم کنده نشد، درون آن آب ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید. آب جوش تمام غذاهای چسبیده را از کف ظرف جدا می‌کند.

 

سس کچاب

 

برای ظروفی که کف آنها مسی است، سس کچاپ و یا رب گوجه فرنگی یک پاک کننده عالی است. کف ظرف خود را با سس یا رب بپوشانید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بماند. اسیدهای موجود در این مواد با لکه‌‌ها واکنش نشان داده و آنها را از بین می‌برد. پس از نیم ساعت با اسکاچ خوب کف ظرف را بشویید و آب بکشید و خشک کنید. این روش برای تمیز کردن ظروف استیل و چدن کارآمد نیست.

 

بیکینگ سودا

 

بیکینگ سودا را از فروشگاه‌های مواد شیرینی پزی خریداری کنید. 2 قاشق غذاخوری بیکینگ سودا را در ظرفی ریخته و با آب مخلوط کنید. سپس اسکاچ را در محلول فرو کرده و با آن به جنگ چربی‌ها بروید! می‌توانید سرکه سفید را هم به این محلول اضافه کنید.

لیمو

 

لیمو یک پاک کننده طبیعی معجزه‌آسا است. لیمو را از وسط ببرید و ته ظروف خود بمالید و سپس با یک اسکاچ نرم روی آن بکشید تا لک‌ها را از بین ببرد. از لیمو برای ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

نمک و سرکه سفید

 

ترکیب نمک و سرکه سفید برای از بین بردن لک‌های ناشی از سوختن غذا مناسب است. در ظرف سوخته شده آب بریزید و سپس روی لک‌ها 2 قاشق غذاخوری نمک و سرکه ریخته و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بعد زیر آن را خاموش کنید و اجازه دهید یک شب تا صبح بماند. بعد از آن با اسکاچ ظرف را شسته و از پاک شدن لک‌ها لذت ببرید.

 

وایتکس

 

برای از بین بردن لک ظروف لعابی و سرویس قابلمه ، 1 قاشق چایخوری وایکتس را در 600 میلی‌لیتر آب حل کرده و روی لک‌ها بریزید و اجازه دهید به مدت 2 ساعت بماند. پس از 2 ساعت ظرف را خوب بشویید و با اسکاچ نرم لک‌ها را از بین ببرید. مراقب باشید این محلول بیشتر از 2 ساعت روی ظرف نماند زیرا وایتکس آن را خراب می‌کند.

 

 نمک دریایی و آرد

 

4/1 پیمانه نمک دریایی، 4/1 پیمانه آرد سفید و سرکه سفید را با هم مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را با اسکاچ نرم روی ظروف مسی و برنجی بکشید تا براق شوند. سپس با آب و صابون شسته و خشک کنید.

 

 

پوست لیمو

 

اگر رنگ ظروف آلومینیومی شما رفته است بهتر است پوست لیمو (یا ریواس و یا گوجه فرنگی) را با آب درون آن بجوشانید تا ظرف دوباره درخشندگی خود را بازیابد.

 

آب و صابون

 

برای از بین بردن لک‌های ظروف استیل، یک برس نه چندان زبر برداشته و در محلول آب گرم و صابون رنده شده و آب لیمو فرو کنید و روی لک‌ها بکشید. سپس با آب شسته و خشک کنید. مراقب باشید روی ظرف خش نیفتد.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

سوال خیلی ساده است:

 

در چه ظرفی غذا بپزیم و بخوریم تا سالم تر باشیم؟

 

امّا اهل فن با گفتار مغشوش و متناقض خود، مردم را دچار سرگردانی کرده اند. دراین مقاله سعی شده تا در عین ایجاز، تکلیف، روشن شود.

 

معیارهای اصلی

 

 

سه مساله مهم در انتخاب ظرف غذا و سرویس قابلمه  باید مدنظر قرار گیرد:

 

1- فعل و انفعال مادّی ظرف و غذا: ظرفی که برای طبخ یا نگهداری مواد غذایی به کار می­ رود یا نباید با مواد غذائی وارد فعل و انفعال گردد(مثل ظروف شیشه ای) یا دارای فعل و انفعالی مثبت باشد؛

یعنی موادی که از ظرف به داخل غذا منتشر می شوند نه تنها مضر به احوال بدن نباشند، بلکه مفید فایده نیز باشند.

 

2- توزیع حرارتی: ظرف باید این توانایی را داشته باشد که هنگام پخت، حرارت را به طور یکنواخت و ملایم در غذا توزیع کند تا کیفیت غذای حاصله، مطلوب و همسان باشد.

 

3- نظافت: ظرف باید این قابلیت را داشته باشد که به راحتی از آلودگی های غذاها پاکیزه شود.

 

طبیعتا موارد دیگری همچون صرفه اقتصادی، در دسترس بودن، مسائل فرهنگی و ... نیز در انتخاب ظروف مناسب تاثیرگزار خواهند بود.

 

الف- ظروف فلزّی

 

زمانی انسان از سنگ به عنوان ظرفی برای پختن و نگهداری غذا استفاده می کرد. از زمانی که فلز، کشف و به زندگی انسان وارد شد، استفاده از ظروف فلزی نیز برای پخت، نگهداری و مصرف غذا آغاز شد.


 این ظروف و سرویس قابلمه به دلیل انتقال مناسب حرارت، عدم شکنندگی و همچنین مقاومت در مقابل صدمه و ضربه، بسیار مورد استفاده  هستند. انتقال سریع حرارت در این گونه ظروف، موجب پخت سریع و کامل مواد غذایی می شود


استفاده از ظروف فلزی معمول در مایکروویو خطرناک است و منجر به جرقه های شدید و انفجار خواهد شد؛ اگرچه امروزه، ظروف فلزی مناسب این قبیل دستگاه ها نیز به بازار عرضه شده اند.


 در بین این ظروف، انواع آهنی برای پخت مناسب ترین هستند؛ زیرا که با وارد کردن آهن یونیزه به غذا، ارزش غذایی آن را می افزایند و  ضرری نیز برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کنند.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

ظروف آهنی در طب سنتی مورد تایید هستند:

 

«بباید دانست که بهترین ظروف از براى طبخ غذا، طلایى و نقره ‏اى و مسى تازه قلعى جید و یا حدیدى تازه جید نموده‏ است که پاک شسته و نظیف باشد.» [1]

 

«و کذا مطبوخ‏ فى‏ قدر الحدید مقوّى‏ مثانه‏ و اعضاى‏ تناسل‏ است‏ و موجب‏ نعوظ»[2]

 

اما نکته مهم در مورد ظروف آهنی و سرویس قابلمه ، سرعت زنگ زدگی آنهاست ولذا توصیه اطبای قدیم آن است که یا مکررا زنگ زدایی شوند یا با قلع، اندود شوند:

 

 

«باید دانست که هر ظرفى که جیّد الجوهر است طبخ طعام در آن مستحسن است و آن اناى ذهبى است و فضّى و بعد آن اناى حدیدى، خاصه که در غسل وى مبالغه همى کنند و زنگ بستن ندهند و آن را به قلعى اندودن مانع از زنگ بستن است.»[3]

 

امروزه برای رفع مشکل زنگ زدگی این ظروف، معمول این است که از یکی از آلیاژهای آن یعنی چدن استفاده شود.

چدن، آلیاژی مرکب از آهن، کربن و سیلیسیم است که ضد سایش، مقاوم به خوردگی و مقاوم در برابر حرارت است.

چدن، رسانای حرارتی ضعیفی به شمار می رود اما حرارت را در خود نگه داشته؛ آنرا به طور یکنواخت پخش می کند. رنگ این ظروف از بین نمی‌‌رود؛ زنگ نمی‌‌زنند و طعم و عطر غذا را حفظ می‌ کنند.

 

کارشناسان اعتقاد دارند که ظروف چدن واقعی هیچگونه یونی وارد غذا نمی‌کنند. اگر این گونه باشد، آثار طبّی مترتّب بر استفاده از ظروف آهنی که در بالا به آنها اشاره کردیم، شامل ظروف چدنی نمی شود

 ولی به همین دلیل که دارای کنش و واکنش منفی با غذا نیستند، ظروف مطلوبی محسوب می شوند.

 

 

ولی اگر استفاده از ظروف چدنی، موجب افزایش میزان یون های آهن در غذای مصرفی شود و با عنایت به این که کمبود آهن، مساله ای بسیار شایع در دنیای امروزی است، استفاده از این ظروف می تواند مفیدتر هم باشد؛ اما باید توجّه داشت که:

 

1- ظروف چدنی اصل، کمیاب و گران هستند.

 

2- این ظروف سنگینند و استفاده از آنها آسان نیست.

 

3- بسیاری از ظروفی که به نام ظروف چدنی عرضه می شوند، در حقیقت آلومینیوم فشرده هستند که با فرآیند ریخته گری تهیه می گردند.

 این فرآیند موجب افزایش مقاومت و نیز افزایش جرم حجمی و در نتیجه سنگین شدن این ظروف می گردد.

این ظروف به صورت بدون پوشش و یا لعاب در بازار مصرف به ندرت یافت می شوند و اغلب دارای پوشش تفلون می باشند.

 

4- یک راه برای تشخیص چدنی بودن ظرف و سرویس قابلمه  این است که رنگ این ظروفی به سمت مشکی است؛ آهن ربا به آنها می چسبد و اگر با نیروی زیاد یا از ارتفاع بلند به زمین بیفتند،  می شکنند(نه این که قر یا له شوند.)

 

5- در ظروف چدنی جدید، نوعی اندود سرامیک به کار می­رود که براساس اطلاعات فعلی ما، این گونه ظروف نچسب ضمن داشتن امتیازات ظروف چدنی، مضرات ظروف تفلونی را نیز ندارند. گرانی قیمت این ظروف از جنبه­ های منفی کاربرد آنهاست.

 

6- قبل از استفاده از این ظروف باید چند دقیقه‌ای آنها را روی حرارت بگذارید تا گرم شوند. برای آن که از گرم شدن کافی ظرف مطمئن شوید، می‌توانید قطره‌ای آب داخل آن بریزید و اگر به سرعت تبخیر شد، یعنی ظرف گرم شده است.

 

 7- برای شست‌وشوی چدن از ابر استفاده کنید چراکه سیم ظرفشویی باعث خراشیدگی و آسیب آن می‌شود.

 

8- بعد از اتمام پخت، ماده غذایی را از درون ظروف چدنی خارج کنید تا اکسید نشود. در ضمن در ظروف چدنی فاقد روکش، نباید مواد اسیدی مثل آبلیمو یا سس گوجه‌فرنگی ریخت.


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

ست اوراق اداری به مجموعه ای از کاغذهایی که در امور اداری و پرسنلی یک کمپانی یا سازمان جهت فعالیت های رسمی یا غیر رسمی، استفاده می گردد،گفته می شود.

 

ست اداری معرف و هویت سازمانی و استند فروشگاهی هر مجموعه است.

 

از آنجا که به دلیل زیبایی شناختی و هماهنگی هرچه بیشتر آن سازمان یا برند، بهتراست این اوراق به یکدیگر شبیه و متناسب با هم طراحی و چاپ گردند، به همین دلیل به آنها اصطلاحا "ست اوراق" گفته می شود.

 

ست اوراق اداری معمولا شامل موارد زیر می باشد :

 

* سربرگ (Letter head) جهت مکاتبه و نگارش نامه های اداری و رسمی

* کارت ویزیتBusiness card) ) جهت معرفی شغل و ارائه راه های تماس با کمپانی یا سازمان

* پاکت نامه (Envelope) جهت ارسال مکاتبات یا رد و بدل کردن قراردادها و…

* برگه یادداشت Note ) )جهت یادداشت های غیر رسمی که معمولا از پرت کاغذ در چاپ اوراق بدست می آید.

البته موارد دیگری نیز مانند فلش کارت ها، کارت های اعتباری، کارت های پرسنلی، فاکتور، فولدر یا پوشه و ... وجود دارد که در مجموعه اوراق اداری آورده می شوند، اما به دلیل عمومی نبودن آنها زیاد به آن ها پرداخته نمی گردد.

 

مزایای طراحی ست اداری

 

- مکاتبات حرفه ای و مناسب تاثیر بسزایی در رونق کسب و کار هر شرکتی می تواند داشته باشد و طراحی حرفه ای ست اداری باعث افزایش این تاثیر در طرف مقابل می شود.بنابراین ست اداری مناسب یک سرمایه گذاری مطمئن در امر بازاریابی می باشد.

 

- ممکن است اولین برخورد یک مشتری با شما بواسطه سربرگ ، پاکت نامه و یا کارت ویزیت شما باشد و بدیهی است که اولین برداشت مشتری از شما بسیار مهم است.

 

- حتی اگر مشتریان قدیمی نیز دارید باز لازم است که ست اداری خود را با طراحی و چاپ ظریف و قدرتمند انتخاب نمایید چرا که داشتن ست اداری با ظاهری منسجم و زیبا ،هویت شرکت شما را در ذهن مشتریان و دوستانتان ثبات می بخشد.

 اصول طراحی ست اوراق اداری و استند فروشگاهی طراحی اوراق نوعی صفحه آرایی محسوب می شود که بایستی مجموعه عناصر تشکیل دهنده آن در یک ترکیب بندی پرجاذبه گرد هم جمع شوند.

 تیتر، آرم، مطلب، تصویر و نشان ها و علائم دیگر باید هرکدام در جای خود قرار گرفته و ایفای نقش کنند تا موضوع و یا کالای معرفی شده به سرعت و به خوبی شناخته شود. اوراق اداری باید دارای مشخصات زیر باشد:

 

- جذابیت (در بین طرح ها، رنگ ها، نوشته ها، سریعا خودنمایی کند.)

- مطالب آن خوانا و سریع الانتقال باشد.

- عنوان یا تیتر آن جاذبه لازم را برای پیگیری دیگر اطلاعات داشته باشد.

- موضوع آن به سادگی فهمیده شود

 

نیو استند


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰


با وجود شواهد و دلایل متعدد علمی در مورد سرطان‌زا و کشنده بودن استفاده از ظروف تفلون، همراه با ارتباط ماده اصلی آن یعنی پیفوا با کم‌خونی و اختلالات مغزی نوزادان، هنوز هم ابر شرکت‌های تولیدکننده این ظروف ودولت‌ها حاضر به حذف این محصولات از بازارها نیستند.


 البته مواد سمی مورد استفاده در ظروف تفلون و سرویس قابلمه حتی در آب‌های مناطق هم جوار با کارخانجات صنعتی تولیدکننده نیز مشاهده شده است.


نویسنده در ادامه با یادآوری مطالعاتی که حاکی از وجود 455 ماده شیمیایی مختلف سمی در بدن انسان‌های کنونی است، خاطرنشان می‌کند که با توجه به انکار این یافته‌ها از سوی دولت‌ها، اصولاً تفاوتی نمی‌کند که این شواهد تا چه حد اطمینان‌آور و قابل اتکا باشند. لذا با تداوم شرایط فعلی، ما برای همیشه با تفلون همراه خواهیم بود!

 

 

پت شرودر نماینده کنگره هنگامی که در سال 1984 میلادی درحال درست کردن نیمرو بود، یکی از معروف‌ترین استعاره‌های سیاسی دوران ما را مطرح کرد. توصیف وی از رونالد ریگان به عنوان «رییس‌جمهور تفلون» بعدها به تونی بلر و دان جان گوتی نیز اطلاق شد.

 

البته ما می‌توانیم برای رسانه‌هایی که با وجود دلایل علمی متعدد، هنوز هم علاقه‌ای به اعلام حقایق ندارند، از این استعاره استفاده کنیم. اما تفلون چیست؟

 

تفلون خاصیت ضدچسبندگی خود را به دلیل وجود یک ماده شیمیایی سمی و مقاوم به نام «پیفوا» ویا «اسید پرفلورو کتانویک» به دست آورده است. این ماده که در هزاران محصول نظیر ظروف آشپزی تا پیژامه‌های کودکان و فنجان‌های قهوه مسافرتی استفاده می‌شود، براساس اعلام کمیسیون علمی سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده، سرطان‌زا می‌باشد. این ماده در بدن دلفین‌هایی که در سواحل فلوریدا خودکشی کردند و همچنین خرس‌های قطبی هم مشاهده شده است. همچنین مطالعات انجام شده نشانگر وجود این ماده در بدن تقریباً همه آمریکایی‌ها وحتی نوزادان است. (همچنین شواهدی وجود دارد که نشانگر ارتباط این ماده با کم‌وزنی و اختلالات مغزی در نوزادان می‌باشد.) این ماده بسیار مقاوم است و برخلاف تبلیغات شرکت «دوپونت» که اعلام می‌کند، محصولاتش به راحتی پاک می‌شوند، باید گفت که حذف این ماده از زندگی ما تقریباً غیرممکن شده است!

 

البته شرکت دوپونت، همواره بیش از آنچه ما می‌دانیم، در مورد آثار این ماده آگاهی داشته است. چرا که به عنوان مثال، دوسال قبل، این ماده باعث شد که دوپونت مبلغ 5/16 میلیون دلار به دلیل مخفی کردن مطالعات نشان‌دهنده ارتباط پیفوا و ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان، ناهنجاری‌های مادرزادی و آسیب به کبد در مصرف‌کنندگان، جریمه شود. همچنین مدیران این شرکت به دلیل مخفی کردن آثار زیانبار مواد مورد استفاده در ساخت محصولاتشان بر سلامت کارکنان، مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند. اما باز هم این شرکت اعلام نموده که تا سال 2015 میلادی، همچنان به استفاده از پیفوا ادامه خواهد داد.

 

عصر تفلون از سال 1938 میلادی آغاز گردید، هنگامی که کارشناسان شرکت دوپونت توانستند به این ماده دست یابند. شش سال بعد هم امتیاز تجاری این محصول توسط آنها به ثبت رسید. در دهه شصت میلادی و همزمان با رواج استفاده از این ظروف، در تبلیغات گسترده شرکت دوپونت از این محصول به عنوان «بهترین دوست کدبانوی خانه» یاد می‌شد. هم اینک نیز ظروف تفلون و سایر محصولات ساخته شده از پیفوا، یک میلیارد دلار از 29 میلیارد دلار درآمد سالانه این شرکت را تشکیل می‌دهند.

البته از خانواده تفلون در ساخت محصولاتی دیگر نظیر مواد پاک‌کننده دست شویی‌ها و فرش هم استفاده می‌شود. علاوه بر وجود پیفوا در فرش‌ها و زیراندازهایمان، در کاغذهای بسته‌بندی پیتزا، کیسه‌های آماده کردن ذرت در میکروفر و سایر مواد استفاده شده در بسته‌بندی مواد غذایی هم از «زونیل» که پس از مدتی به پیفوا تبدیل می‌گردد، استفاده می‌شود. لذا رفته رفته و برای همیشه، بدن‌های ما حاوی این ماده خواهد بود.

باید خاطرنشان نمود که در سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از اعضای خانواده پیفوا در منابع آبی مناطق مختلف آمریکا که در جوار کارخانجات ساخت ظروف تفلون قرار دارند، یافت شده است. گسترش این آلودگی‌ها آنچنان زیاد بوده که حتی در مطالعات مربوط به نمونه‌گیری خون کارکنان شرکت تری‌ام (3M)، در هر دو گروه آزمون و گروه کنترل (که از میان نمونه‌های به اصطلاح پاک بانک‌های خون سایر مناطق آمریکا تهیه شده بود)، پژوهشگران با این ماده روبه‌رو شده‌اند. لذا از سال 2000 میلادی، شرکت تری‌ام استفاده از پیفوا را متوقف نمود.

آمار ارایه شده تجاری حاکی از آن است که ظروف نچسب، 70 % کل بازار ظروف آشپزی را در اختیار دارند. نکته مورد توجه این است که علی‌رغم همه گزارش‌ها و هشدارهای منتشر شده در رسانه‌ها، فروش این کالاها با تغییر محسوسی روبه‌رو نبوده است.

 

ظروف تفلون علاوه بر دارا بودن مواد شیمیایی مضر، پس از گرم شدن نیز 14 گاز سمی مختلف و پیفوا را به همراه ذراتی کوچک را انتشار می‌دهد که 16 مطالعه صورت گرفته در 50 سال اخیر نشانگر سرطان‌زایی و سمی بودن این مواد می‌باشد. گفتنی است که گاز متصاعد شده از ظروف تفلون پس از 500 درجه سانتی‌گراد حرارت، به مرگ پرندگان منجر می‌شود. در دمای 660 درجه نیز به مرگ انسان‌ها خواهد انجامید. به علاوه، بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که در دمای پخت و پز عادی هم چند ماده شیمیایی سمی از این ظروف انتشار می‌یابد. هرچند سازندگان این ظروف از ارایه هشدارهای لازم نسبت به گرم کردن غذا در این ظروف در دمای بیش از 500 درجه، هیچ اقدامی نمی‌نمایند. البته با توجه به اینکه بدن‌های همه ما با توجه به وجود 455 ماده شیمیایی مختلف در آن به طور متوسط، به یک انبار مواد صنعتی و خطرناک تبدیل گردیده، شاید این سکوت معنادار، چندان هم عجیب نباشد. موادی که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، آفت‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و آلاینده‌های صنعتی را تشکیل می‌دهند.

البته در مخفی کردن حقایق مربوط به کالاهای تولیدی، شرکت دوپونت تنها نیست، چرا که به گزارش نشریه «ساینتیفیک آمریکن» بسیاری از ابر شرکت‌ها نظیر شرکت‌های سیگارسازی، به انکار نتایج علمی عادت کرده‌اند. اتفاقی که هم اینک درمورد گرمایش جهانی نیز قابل مشاهده است؛ لذا تفاوتی ندارد که دلایل و شواهد ارایه شده تا چه حد اطمینان‌آور و قابل اتکا باشند، چرا که این شرکت‌ها از همه روش‌های ممکن برای انکار این نتایج استفاده می‌کنند.

 

باید یادآوری نمود که به دنبال تصویب قانون کنترل موادسمی در سال 1976 میلادی (که البته با کمک و حمایت این شرکت‌ها نیز انجام گردید)، شرکت‌ها در استفاده از مواد شیمیایی نیازی به آزمون سمی بودن و یا عدم سمی بودن این مواد ندارند. بدین ترتیب، تنها پس از بروز آثار زیان‌بار و تایید علمی آنها، شرکت‌ها باید فرمول ساخت محصولات خویش را در جهت حفظ محیط زیست و سلامت انسان‌ها تغییر دهند؛ اما شرکت دوپونتدر برابر این وضعیت اسفبار چه اقداماتی نموده است؟ چاپ تبلیغات پرهزینه یک صفحه‌ای در روزنامه‌های پرمخاطب آمریکا با این عنوان: «پوشش‌های نچسب تفلون، ایمن هستند.»

 

همچنین آنها در نشریه «زنان کارگر»، تصویر زنی را به چاپ رسانده بودند که علی‌رغم شواهد گوناگون مبنی بر وجود مواد سمی در بدن کارگران این شرکت مدعی بود که «کارکنان دوپونت از توانایی‌ها و مهارت‌هایشان در جهت فراهم آوردن یک زندگی سالم‌تر، ایمن‌تر و بهتر بهره می‌گیرند.»

 

 

 

سرپوش نهادن بر واقعیات از سوی ابر شرکت‌ها، همچنان ادامه دارد. ابرشرکت‌ها درباره سرویس قابلمه و ظروف تفلون به ما دروغ می‌گویند؛ البته ما هم با دروغ‌های کوچکی که به خود می‌گوییم، با آنها همراهی می‌نماییم. چراکه مطمیناً پذیرفتن ادعاهای مدیران ابرشرکت‌ها در مورد ایمن بودن تولیداتشان، در مقایسه با عملکرد ما در مصرف این محصولات، سهولت و راحتی بیشتری را برای ما به همراه دارد. حتی کارگران این شرکت هم عادت کرده‌اند که خود را فریب دهند؛ چرا که به عنوان مثال، به یکی از کارگران دوپونت گفته شده بود که پیفوای یافت شده در بدن کارگران، در بدن خرس‌های قطبی هم یافت گردیده است. لذا علی‌رغم قول مدیران این شرکت در مورد کاستن تدریجی از حجم این مواد شیمیایی در تولیداتشان، همچنان و تقریباً تا همیشه، ما باید به زندگی با میلیون‌ها پوند از این مواد شیمیایی سمی و خطرناک عادت کنیم. موادی که در محیط زیست و بدن‌های کودکانمان همچنان وجود خواهد داشت. البته انکار، نادیده‌انگاری و تفکرات غیرواقعی، موضوعات جدیدی نیستند؛ اما باید همه ما بپذیریم که تفلون برای همیشه همراه ما خواهد بود


  • mina afshar
  • ۰
  • ۰

 

موفقیت تجاری یک کتاب عمدتا بسته به جلد آن کتاب دارد و هر چه جلد کتاب جذاب تر و زیبا تر باشد این موفقیت نیز بیشتر خواهد بود.

اگر به عنوان یک مولف به دنبال فروش بالای کتاب خود در استند فروشگاهی هستید باید حتما برای طراحی جلد کتاب خود از یک طراح مطمئن ، ماهر و خلاق کمک بگیرید.

 

دلایل اهمیت جلد کتاب

1- جلد یک کتاب پیام هایی در مورد این که کتاب مورد نظر در اصل حاوی چه چیزی است را به صورت بصری به مخاطب منتقل می کند. جلد کتاب حس هیجان را تحریک می کند و کمک می کند تا مخاطب موضوع کتاب را پیش بینی کند. در نهایت حس غرور و سرافرازی را در مولف نسبت به اثرش ایجاد می کند.

 

2- کتابی که در قفسه یک کتابخانه قرار دارد باید تنها در چند ثانیه نظر بیننده را به خود جلب کند. (با فرض این که شما یک نویسنده تازه کار هستید.) در قفسه کتابخانه، کتاب شما در حال رقابت با کتاب های دیگر است.تنها ابزار شما در این مرحله طراحی جلد کتاب است.

 

طراحی روی جلد

عنوان کتاب معمولا در نیمه بالایی کتاب جاگذاری می شود. فونت استفاده شده در عنوان کتاب بر اساس سلیقه ی طراح و با استفاده از موضوع کتاب انتخاب می شود. سوتیتر یا توضیح در مورد عنوان و موضوع کتاب معمولا در ادامه ی تیتر یا عنوان کتاب می آید و بهتر است در راستای عنوان باشد و مکمل آن. سوتیتر نباید به گونه ای چیده شود که از وضوح نمایش عنوان کتاب کاسته گردد. در هر حال باید در وهله ی اول، عنوان کتاب دیده شود و سوتیتر برای دادن توضیح در ادامه خوانده شود.

عنوان نویسنده یا گردآوری کننده یا مترجم کتاب با توجه به اهمیت عنوان کتاب در فاصله ای (باز سلیقه ای ) از عنوان کتاب چاپ میشود. فونت آن نیز باید از فونت عنوان کتاب و سوتیتر کوچکتر باشد. نام ناشر میتواند با آرم آن همراه شود و گاهی فقط آرم آن چاپ شود.

چاپ عنوان ناشر به این دلیل است که اگر کتاب در ویترین نمایش داده شد، مخاطب با دیدن روی جلد متوجه نام ناشر گردد. می توان رنگ روی جلد را یکدست با بقیه قسمت های کتاب در نظر گرفت و یا می توان روی جلد را کاملا مجزا از پشت آن طراحی کرد. استفاده از تصاویر و عکس بیشتر در کتابهای عمومی یا اصطلاحا public استفاده می شود و از اشکال و فرم ها می توان در طراحی جلد کتابهای غیر پابلیک استفادهنمود. اما در مجموع استفاده از تصویر در روی جلد کتاب به دلیل جلب نظر بیشتر خواننده ، توصیه می گردد. نکته مهم در طراحی روی جلد آنست که بهتر است المانهای موجود در روی جلد به سمت داخل کتاب سوق داده شوند و جهت دار باشند تا از نظر روانی خواننده به باز کردن کتاب و دیدن داخل کتاب ترغیب شود. گاهی طراحی جلد تنها به صورت نوشتاری یا تایپو گرام استفاده می شود و از عکس یا فرم در آن استفاده نمی شود. این نوع طراحی برای کتابهای مذهبی شاید بیشتر استفاده شود. اما برای کتابهای کودکان توصیه نمی شود.

 

طراحی پشت جلد پشت جلد جهت تبلیغات استفاده می گردد و سلیقه ای طراحی می شود. در ایران طراحی جلد کتاب معمولا یکدست انجام می شود. یعنی رنگ روی جلد و گاهی عناصر والمانهای آن تا پشت جلد امتداد می یابد. این موضوع به آن دلیل است که در هنگام تا زدن جلد در ایران دقت لازم انجام نمی گیرد و اگر طراحی و رنگ پشت یا عطف کتاب با بقیه ی جلد یکدست نباشد، صورت نا مرتب و زشتی ایجاد می گردد.

طراحان جلد کتاب ترجیح می دهند این غیر حرفه ای گری را در طراحی (مجزا نکردن عطف و پشت و روی جلد( انجام دهند تا آنکه جلد کتاب نامرتب تا خورد وتمام طراحی جلد را بهم بریزد! معمولا در ایران قیمت کتاب در پایین و وسط پشت جلد کتاب زده می شود و بهتر است نام ناشر نیز همچنان در پشت نیز چاپ گردد.

خلاصه ای از کتاب یا قسمت مهم کتاب و یا طرح سوالی از موضوع کتاب، می تواند انگیزه خرید و خواندن کتاب را فراهم آورد .

 

عطف کتاب مهمترین بخش جلد کتاب این قسمت است. اولین نگاه خواننده به کتاب و اولین لحظه ی تعامل کتاب با خواننده، عطف کتاب است. زیرا خواننده با دیدن این قسمت ترغیب به برداشتن آن از کتابخانه می شود.

اطلاعات نوشته شده در عطف کتاب شامل نام کتاب، عنوان نویسنده ، نام ناشر و تعدد چاپ باید کافی و وافی باشد تا خواننده بتواند در برداشتن آن تصمیم بگیرد. به ازای هر 100 صفحه کتاب ، باید 1 سانتی متر عطف کتاب در طراحی در نظر گرفته شود. البته این اندازه به گرم کاغذی که در چاپ صفحات کتاب استفاده می شود نیز بستگی دارد.

اگر عطف کتاب ارتباط لازم را با خواننده برقرار کند، در 90 درصد موارد، خواننده تصمیم به خواندن آن می گیرد. این آمار اهمیت بسیار زیاد عطف کتاب ( یعنی همان باریکه ی در ظاهر بی اهمیت جلد کتاب) را نشان می دهد. در اصول بین المللی طراحی جلد کتاب، عطف کتاب بیشترین انرژی را از طراح می گیرد و باید کاملا مجزا از کل جلد طراحی شود زیرا استراتژی ایجاد انگیزه در خواننده، این گونه می طلبد.

اما به دلیلی که در قسمت طراحی پشت جلد توضیح دادیم، در ایران عطف یکدست با کل جلد طراحی می شود تا اگر در هنگام تا زدن جلد، بی دقتی شد، کل طراحی از بین نرود!

 

اصول طراحی جلد کتاب

 

1- به دلیل اهمیت تاثیر دیدن یا اثر بخشی بصری در افزایش تقاضا ، طراحی جلد کتاب باید جذاب باشد.

2- علاوه بر جذاب بودن، طرح جلد کتاب باید بیانگر موضوع و محتوای آن باشد.

3- طراحی جلد پشتی کتاب نیز باید زیبا و جذاب باشد.چرا که برخی از افراد هنگام خرید یک کتاب به جلد پشت آن اهمیت بیشتری می دهند. همچنین هنگام خرید یک کتاب، خواننده اغلب به پشت آن نگاه می کند تا ایده و داستان کتاب را بفهمد.

4- در طراحی جلد به مضمون کتاب برای استند فروشگاهی اهمیت دهید. اگر محتویات داخل کتاب فلسفی و جدی باشد، در نتیجه یک طراحی کمدی ایده مناسبی برای طراحی جلد این کتاب نخواهد بود.


  • mina afshar