خدمات

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

چه بخواهیم و چه نخواهیم ته قابلمه و ماهیتابه‌هایمان به مرور زمان لک می‌شوند. بر اثر تماس مستقیم شعله با کف ظروف، چربی‌های حاصل از پخت و پز می‌سوزند و روی سرویس قابلمه ‌ها و ماهی‌تابه‌ها لک به جای می‌گذارند. گاهی نیز غذا در قابلمه یا ماهیتابه می‌‌سوزد و به ته آن می‌چسبد.

 

اما این جای نگرانی ندارد، چرا که راه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید از شر این لک‌ها رهایی یافته و ظروف خود را دوباره تمیز و براق کنید.

 

چند نکته کلی:

 

• زمانی که می‌خواهید آشپزی کنید، ابتدا با شعله کم ظرف مورد نظر را گرم کنید تا به گرمای دلخواه برسد. به هیچ عنوان از همان ابتدا شعله را زیاد نکنید زیرا علاوه بر لک کردن ظرف، سطح نچسب آن نیز آسیب می‌بیند.

 

• سعی کنید از شعله پخش کن برای زیر قابلمه و ماهیتابه استفاده کنید.

 

•از کفگیر و ملاقه چوبی و یا پلاستیکی برای هم زدن غذا استفاده کنید. کفگیر و ملاقه استیل باعث خش انداختن روی سطوح نچسب می‌شود.

 

  اگر سیم ظرفشویی در منزل نداشتید، یک تکه فویل آلومینیومی را مچاله کنید و با آن کف ظروفتان را بسابید. خوبی این فویل‌ها این است که مثل سیم ظرفشویی ناخن و پوست دست را اذیت نمی‌کند.

 

• به هیچ عنوان قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها را درون ماشین ظرفشویی قرار ندهید، به خصوص اگر چدنی باشند. کف ماهیتابه و قابلمه‌ها احتیاج دارند که حتما با اسفنج یا اسکاچ نرم شسته شوند.

 

• اگر غذا به کف ظرف چسبیده است برای یکی دو ساعت در آن آب بریزید تا خیس بخورد. اگر باز هم کنده نشد، درون آن آب ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید. آب جوش تمام غذاهای چسبیده را از کف ظرف جدا می‌کند.

 

سس کچاب

 

برای ظروفی که کف آنها مسی است، سس کچاپ و یا رب گوجه فرنگی یک پاک کننده عالی است. کف ظرف خود را با سس یا رب بپوشانید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بماند. اسیدهای موجود در این مواد با لکه‌‌ها واکنش نشان داده و آنها را از بین می‌برد. پس از نیم ساعت با اسکاچ خوب کف ظرف را بشویید و آب بکشید و خشک کنید. این روش برای تمیز کردن ظروف استیل و چدن کارآمد نیست.

 

بیکینگ سودا

 

بیکینگ سودا را از فروشگاه‌های مواد شیرینی پزی خریداری کنید. 2 قاشق غذاخوری بیکینگ سودا را در ظرفی ریخته و با آب مخلوط کنید. سپس اسکاچ را در محلول فرو کرده و با آن به جنگ چربی‌ها بروید! می‌توانید سرکه سفید را هم به این محلول اضافه کنید.

لیمو

 

لیمو یک پاک کننده طبیعی معجزه‌آسا است. لیمو را از وسط ببرید و ته ظروف خود بمالید و سپس با یک اسکاچ نرم روی آن بکشید تا لک‌ها را از بین ببرد. از لیمو برای ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

نمک و سرکه سفید

 

ترکیب نمک و سرکه سفید برای از بین بردن لک‌های ناشی از سوختن غذا مناسب است. در ظرف سوخته شده آب بریزید و سپس روی لک‌ها 2 قاشق غذاخوری نمک و سرکه ریخته و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بعد زیر آن را خاموش کنید و اجازه دهید یک شب تا صبح بماند. بعد از آن با اسکاچ ظرف را شسته و از پاک شدن لک‌ها لذت ببرید.

 

وایتکس

 

برای از بین بردن لک ظروف لعابی و سرویس قابلمه ، 1 قاشق چایخوری وایکتس را در 600 میلی‌لیتر آب حل کرده و روی لک‌ها بریزید و اجازه دهید به مدت 2 ساعت بماند. پس از 2 ساعت ظرف را خوب بشویید و با اسکاچ نرم لک‌ها را از بین ببرید. مراقب باشید این محلول بیشتر از 2 ساعت روی ظرف نماند زیرا وایتکس آن را خراب می‌کند.

 

 نمک دریایی و آرد

 

4/1 پیمانه نمک دریایی، 4/1 پیمانه آرد سفید و سرکه سفید را با هم مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را با اسکاچ نرم روی ظروف مسی و برنجی بکشید تا براق شوند. سپس با آب و صابون شسته و خشک کنید.

 

 

پوست لیمو

 

اگر رنگ ظروف آلومینیومی شما رفته است بهتر است پوست لیمو (یا ریواس و یا گوجه فرنگی) را با آب درون آن بجوشانید تا ظرف دوباره درخشندگی خود را بازیابد.

 

آب و صابون

 

برای از بین بردن لک‌های ظروف استیل، یک برس نه چندان زبر برداشته و در محلول آب گرم و صابون رنده شده و آب لیمو فرو کنید و روی لک‌ها بکشید. سپس با آب شسته و خشک کنید. مراقب باشید روی ظرف خش نیفتد.


  • ۹۵/۱۰/۲۹
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی