خدمات

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

بدنه ظروف پخت و پز از مواد اولیه متفاوتی تشکیل شده است. در برخی موارد برای راحتی کار و بالا بردن بهداشت و سلامتی، سطح داخلی و یا بیرونی این ظروف را با لایه ای از جنس های مختلف روکش می کنند.

 در این مقاله در مورد روکش های تفلون وسرویس قابلمه سرامیک توضیحاتی ارایه شده است.

 

ظروف پخت و پز روکش شده با تفلون

 

روکش نچسب تفلون

 

ظروف دارای لایه نچسب را گاهی با نام تجاری تفلون (نام تجاری ظروف پخت و پز نچسبی است که برای اولین بار در بازار ارائه شدند) نیز می شناسند.

 این ظروف از ماده ای به نام پلی تترافلورواتیلن یا به اختصار PTFE ساخته می شوند.

 برای پلی مریزه کردن PTFE از ماده ای به نام پلی فلوئورواُکتانوئیک اسید یا PFOA استفاده می شود.

مطالعات انجام شده نشان داده است که PFOA با افزایش ریسک ابتلا به سرطان، افزایش کلسترول خون، بیماری های تیروئیدی و کاهش باروری در ارتباط است و محیط زیست را آلوده می کند. تا زمانی که لایه نچسب سرویس قابلمه سالم باشد، این ترکیبات خطری ایجاد نمی کنند.

 

این ترکیبات زمانی خطرناک می شوند که لایه نچسب آسیب ببیند.

 

 آن چه که در ایران به عنوان تابه یا قابلمه تفلون شناخته می شود، در حقیقت ظروف آلومینیمی هستند که با فرم دادن یک ورق آلومینیمی ساخته شده اند و با لایه ی نچسب PTFE یا همان تفلون پوشش داده شده اند.

ظروف نچسب از جمله ظروف بسیار محبوب هستند.

 

 اغلب آشپزها بر این باور هستند که داشتن حداقل یک ماهی تابه نچسب در آشپزخانه برای پخت غذاهایی از قبیل تخم مرغ و پنکیک ها لازم است.

 

مزایای ظروف نچسب:

 

– مواد غذایی به راحتی از آن ها جدا می شود و به سادگی تمیز می شوند.

– برای پخت و پز با این ظروف به مقدار اندکی روغن نیاز است و برای پخت غذاهایی با روغن کم و یا بدون روغن مورد استفاده قرار می گیرند.

 

معایب ظروف نچسب:

– با این ظروف نمی توان مواد غذایی را همانند سایر ظروف بدون پوشش نچسب، کارامل و یا برشته کرد.

– استفاده از ظروفی که لایه نچسب آن ها آسیب دیده باشد برای سلامت بدن مضر است. برای جلوگیری از آسیب دیدن لایه نچسب باید بسیار محتاط بود.

 استفاده از ابزار آشپزی فلزی، شوک حرارتی و استفاده از دماهای بسیار بالا (دمای ۳۵۰ درجه سانتی گراد یا ۶۵۰ درجه فارنهایت)، مهم ترین عوامل از بین برنده پوشش های نچسب هستند.

 

– بسیاری از ماهی تابه‌ها و قابلمه هایی که پوشش نچسب دارند را باید با دست شستشو داد.

 

برای جلوگیری از آسیب دیدن پوشش نچسب آن ها نباید این ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار داد، حتی اگر کارخانه سازنده به این موضوع اشاره کرده باشد که این ظروف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند.

 

ظروف پخت و پز روکش شده با سرامیک

 

برخی ظروف پخت و پز از فلزاتی مانند استیل، چدن، آلومینیوم، استیل ضد زنگ و تیتانیوم ساخته شده اند که با روکشی از جنس سرامیک پوشیده می شوند. اگر شما به دنبال ظرفی هستید که توانایی انتقال حرارت خوبی داشته باشد و نیاز به سیزونینگ هم نداشته باشد، چدن یا آلومینیم ریخته گری شده که با سرامیک روکش شده است، گزینه ی مناسبی برای شما خواهد بود.


  • ۹۵/۱۱/۳۰
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی