خدمات

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

در برخی موارد عمل جراحی راه حل چاقی است . جراحی منجر به بیشترین کاهش وزن می شود ولیکن می تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد . جراحی و لیپوماتیک  از دو طریق منجر به کاهش وزن می شود : مقدار غذایی را که فرد به راحتی توانایی خوردن آن را دارد محدود می کند و یا جذب غذا و کالری را مهار می کند .

 

معمولاً جراحی در موارد زیر توصیه می شود :

 

    فرد دچار چاقی بسیار شدیدی است و نمایه توده بدنی 40 و بالاتر است .

     نمایه توده بین بین 35 تا 39.9 قرار دارد و مشکلات جدی مرتبط با چاقی نیز در فرد وجود دارد مانند دیابت ، فشار خون بالا .

 

 

جراحی می تواند منجر به کاهش 50 درصدی وزن شود . تنها 50 درصد از کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند قادر به حفظ وزن از دست رفته به مدت 5 سال هستند .

جراحی معجزه ای برای درمان چاقی نیست هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید کل اضافه وزن خود را با جراحی کاهش دهید و یا آن را به مدت طولانی حفظ کنید . موفقعیت کاهش وزن بعد از عمل جراحی بستگی به تعهد شما در تغییر سبک زندگی و عادات مربوط به فعالیت بدنی شما دارد .

 

انواع مختلفی از جراحی های کاهش وزن وجود دارد .انواعی از آنها محدود کننده هستند و میزان ظرفیت معده شما به منظور نگهداری غذا را محدود می کنند .

انواعی دیگر باعث سوء جذب می شوند چراکه از جذب کالری و مواد غذایی جلوگیری می کنند . گروهی دیگر نیز ترکیبی از دو نوع ذکر شده هستند . جراحی های معمول کاهش وزن عبارتند از :

 

    عمل بای پس معده : این عمل یکی از رایج ترین جراحی های کاهش وزن است چراکه نتایج طولانی مدت مثبتی داشته است .

 از هردو مکانیسم سوء جذب و محدود کردن برای رسیدن به هدف کاهش وزن استفاده می کند . در این عمل جراح شما فضای کیسه مانند کوچکی را در بالای معده ایجاد میکند . سپس روده کوچک را از قسمت زیر معده بریده و آن را به فضای کوچک جدید متصل می کند .

 مواد غذایی و مایعات مستقیماً از فضای کوچک جدید وارد این قسمت روده کوچک می شوند و بخش اعظمی از معده را رد می کنند .

 

    باند کردن قابل تعدیل معده توسط لاپارسکپی (LAGB) : جراحی فوق از نوع محدود کننده است و در این جراحی معده شما به وسیله یک باند قابل اتساع به دو فضای کوچک تقسیم می شود . جراح این باند را درست مانند کمربند به دور معده سفت میکند و کانال کوچکی بین دو فضا ایجاد می کند. معمولاً این باند به صورت همیشگی قرار داده می شود .

این عمل نیز رواج زیادی داشته است چراکه باعث کاهش وزن و لیپوماتیک  تدریجی و ثابتی می شود و در صورت لزوم می توان باند را تعدیل کرد . به هرجهت همانند سایر جراحی ها فرایند فوق نیز بدون تغییر سبک زندگی موثر واقع نخواهد شد .

 

    انحراف صفرا با اتصال دئودنوم . جراحی فوق از نوع سوء جذب است . در این جراحی قسمت بزرگی از معده شما برداشته می شود .

 این جراحی کاهش وزن ماندگاری را به همراه دارد ولیکن با ریسک بالایی از سوء تغذیه و کمبود ویتامینی در بدن همراه است و بدین جهت فرد به نظارت شدید توسط تیم پزشکی نیازمند است . معمولاً این جراحی برای افراد با نمایه توده بدن بالاتر از 50 مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 جراحی های کاهش وزن مشکلات متعدد و بسیار جدی را به همراه دارند که به خود عمل جراحی و یا دریافت کاهش یافته غذا مربوط می شوند و عبارتند از :

 

    پنومونی(التهاب بافت ریه)

    لخته های خونی

    عفونت

    سنگ کیسه صفرا

    فتق

    تهوع

    استفراغ

    اسهال

    کمبود مواد مغذی در بدن


  • ۹۵/۰۹/۳۰
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی