خدمات

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

درباره کانادا

 

کانادا به ۱۰ استان و ۳ قلمرو تقسیم شده‌است. استان‌ها در مجموع استقلال زیادی از دولت مرکزی دارند، اما، درجهٔ این آزادی عمل در نزد قلمروها کمتر است.

 

سرود ملی       "O Canada"

پایتخت           اتاوا

بزرگترین شهر Toronto

زبانهای رسمی English, French

مساحت          ۹٫۹۸۴٫۶۷۰ km2

جمعیت (۲۰۱۰)         ۳۴٫۳۲۱٫۰۰۰ (تقریبی)

تولید ناخالص سرانه     C$۳۹٫۰۳۷

 

مساحت خشکی

کانادا دومین کشور بزرک جهان بعد از روسیه است و مساحت آن ۹٫۹۸۴٫۶۷۰ کیلومتر مربع میباشد.

 

پایتخت

اتاوا, در استان اونتاریو و شهر مهاجرت کانادا .

 

استانها و مناطق

کانادا ۱۰ استان و ۳ منطقه دارد که هر یک از آنها دارای مرکزی هستند که در پرانتز نوشته شده است:آلبرتا (ادمونتون); بریتیش کلمبیا (ویکتوریا); جزیره پرینس ادوارد (شارلوت تاون); منیتوبا (وینیپگ); نیو برانزویک (فردریکتون); نوا اسکوشیا (هلی فکس); نونووت (ایکالویت); اونتاریو (تورونتو); کبک (کبک سیتی); ساسکاچوان (رجینا); نیوفاندلند و لابرادور (سنت جانز); مناطف شمال غربی (یلو نایف); و یوکان (وایت هورس).

 

جغرافیا

گوناکونی مشخصه جغرافیای کاناداست، که تشکیل شده است از دشتهای حاصلخیز مناسب برای کشاورزی، کوهستانها، دریاچه ها و رودخانه های پهناور. جنگلهای حیات وحش در شمال کانادا به توندرای قطبی ختم میشوند.

 

آب و هوا

 

در این کشور پهناور تنوع اقلیمی زیادی وجود دارد، از قله های یخی در شمال عرض جغرافیایی ۷۰ درجه گرفته تا پوشش گیاهی انبوه ساحل غربی بریتیش کلمبیا. پر جمعیت ترین مناطق کانادا، که در قسمت جنوبی کانادا در مرز ایالات متحده امریکا قرار گرفته است، از 4 فصل کاملا قابل تفکیک لذت میبرند. در این مناطق دمای تابستان در روز به ۳۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر میرسد، در حالیکه دما در زمستان در خیلی از مواقع زیر ۲۵ درجه میباشد. در فصول بهار و پاییز دمای هوا معتدل میباشد.

 

پارکها و مکانهای تاریخی

کانادا ۳۸ پارک ملی دارد که ۲ درصد از مساحت خشکی را تشکیل میدهد. پارک بنف (Banff) واقع در دامنه شرقی کوههای راکی در استان آلبرتا قدیمیترین آنهاست (حدود سال ۱۸۸۵). توکتوت نوگیت (Tuktut Nogait) در قلمروهای شمال غربی در سال ۱۹۹۶ ایجاد گردید. ۸۳۸ مکان تاریخی ملی وجود دارد که به افتخار و احترام افراد، مکانها و رویدادهایی که تاریخ کانادا را به وجود آورده اتد تخصیص داده شده اند.کانادا همجنین بیش از ۱۰۰۰ پارک استانی و نزدیک ۵۰ پارک در قلمروها دارد.

 

رشته کوهها

زمین های کانادا دارای تعدادی رشته کوه میباشد: تورنگات (Torngats)، آپالاچیان (Appalachians) و لورنسیان (Laurentians) در شرق و رشته کوههای راکی، ساحلی و مکنزی در شمال. بلندترین قله با ارتفاع ۶۰۵۰ متر در قلمرو یوکان قرار دارد.

 

دریاچه ها

حدود ۲ میلیون دریاچه در کانادا وجود دارد که ۷/۶ درصد مساحت کانادا را تشکیل میدهد. دریاچه های اصلی بر اساس سطح آب در داخل خاک کانادا ( با توجه به اینکه بعضی از دریاچه ها در مرز کانادا و امریکا قرار دارند) عبارتند از هوران (Huron)، گریت بر(Great Bear)، سوپریور (Superior)، گریت اسلیو (Great Slave)، وینیپگ، اری (Erie) و اونتاریو. بزرگترین دریاچه ای که کاملا در کانادا قرار گرفته است گریت بر با مساحت ۳۱۳۲۶ متر مربع در قلمروهای شمال غربی میباشد.

 

رودها

رود سنت لورنس با ۳۰۵۸ کیلومتر طول مهمترین رود کانادا است که مسیر آبی برای کشتیها از دریاچه های بزرگ تا اقیانوس اطلس را فراهم میکند. بلندترین رود کانادا مکنزی است که که به طول ۴۲۴۱ در قلمروهای شمال غربی جریان دارد. مسیلهای بزرگ دیگر عبارتند از یوکان و کلمبیا که بخشی از آن از امریکا میگذرد، نلسون، چرچیل، و فریزر به همراه انشعابات اصلی مانند ساسکاچوان، پیس (The Peace)، اتاوا، اتاباسکا و لیارد (Liard).

 

مناطق زمانی

کانادا ۶ منطقه زمانی دارد. شرقی ترین آنها در نیوفاندلند ۳ ساعت و نیم عقبتر از زمان گرینویچ(GMT) میباشد. مناطق زمانی دیگر اتلانتیک، شرقی، مرکزی، کوهستان راکی و غربی ترین آنها پاسیفیک میباشد که ۸ ساعت عقبتر از گرینویچ است.

 

نظام سیاسی

کانادا سلطنت مشروطه و دولت فدرال با پارلمان دموکراتیک است. پارلمان کانادا در اتاوا، متشکل است از مجلس عوام، که اعضای آن انتخاب می شوند، و مجلس سنا، که اعضای آن منصوب میگردند. به طور متوسط، اعضای پارلمان هر چهار سال یکبار انتخاب می شوند.

 

منشور حقوق و آزادی

قانون اساسی کانادا شامل منشور حقوق و آزادی است، که مجموعه از آزادیهای اساسی و حقوق را مشخص میکند که نه مجلس و نه هیچ قوه مقننه استانی به تنهایی می تواند تغییر دهد. این خدمات عبارتند از حقوق برابری، حقوق تحرک، و حقوق قانونی، همراه با آزادیهایی مانند آزادی بیان، تشکل و تجمع مسالمت آمیز.

 

نشان ملی

برگ درخت افرا مدتهاست که با نام کانادا مرتبط شده است: در سال ۱۸۶۸ روی نشان ملی داده شده به اونتاریو و کبک ظاهر شد و در هر دو جنگ جهانی روی مدالهای ارتشی نقش بست. از سال ۱۹۶۵ که پرچم فعلی کانادا معرفی شد، برگ درخت افرا به مهمترین سمبل کشور کانادا تبدیل گردید.

 

پرچم کانادا

چندین نفر در طراحی پرچم کانادا شرکت کردند. ژاک سنت سیر(Jacques St. Cyr) برگ افرا را طراحی کرد، جرج بیست (George Bist) اندازه ها را تعیین کرد و دکتر گانتر ویزکی (Gunter Wyszechi) روی رنگ آمیزی کار کرد. در نهایت پرچم توسط یک کمیته ۱۵ نفره پارلمانی مورد تایید قرار گرفت. پس از بحث های طولانی، پرچم جدید توسط مجلس به تصویب رسید. در ۱۵ فوریه ۱۹۶۵ که روز پرچم نامیده میشود، این طرح پرچم ملی کانادا شد.

 

سرود ملی

O Canada در سال 1880 با موسیقی کالیکسا لاواله (Calixa Lavallée) و شعر قاضی آدولف باسیل روتیه (Judge Adolphe-Basile Routhier) تنظیم گردید. در ۱۹۰۸ رابرت استنلی ویر (Robert Stanley Weir )ترجمه انگلیسی این آهنگ را به وجود آورد. در ۱ جولای ۱۹۸۰، یک قرن بعد از اولین اجرای این آهنگ، O Canada یه عنوان سرود ملی کانادا اعلام شد.

 

واحد پول

دلار کانادا به ۱۰۰ سنت که واحد خرد کانادا است تقسیم میشود.

 

جمعیت

طبق آخرین آمار ۲۰۱۰ جمعیت کانادا و مهاجرت کانادا بالاتر از ۳۴ میلیون نفر است.

 

شهرهای اصلی

شهرهای اصلی کانادا عبارتند از تورونتو، ونکوور، مونترال و اتاوا پایتخت کانادا.

 

توزیع جمعیت

اکثریت جمعیت کانادا، ۷۷ در صد در شهرها زندگی میکنند.

 

اندازه خانواده

بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۶، اندازه متوسط خانواده ۳/۱ نفر بوده است، با ۱/۲ فرزند به ازای هر خانواده.

 

استاندارد زندگی

از نظر استاندارد زندگی کانادا (بر اساس تولید سرانه ناخالص ملی) رتبه ششم را بین کشورهای جهان پس از ایالات متحده امریکا،سویس، لوکزامبورگ، آلمان و ژاپن دارد. این رتبه برای کانادا با در نظر گرفتن سایر فاکتورها مانند عمر متوسط و تحصیلات و غیره که کیفیت زندگی را مشخص میکند بالاتر نیز می‌باشد.

 

خدمات درمانی

خدمات درمانی اساسی، به استثنای دندانپزشکی و چند نوع خدمات دیگربه صورت رایگان ارائه می‌گردد. و در بیشتر موارد داروهای نسخه‌ای به صورت رایگان در بین سالمندان بالای ۶۵ سال و دریافت کنندگان کمکهای اجتماعی توزیع می‌شود. همچنبن٫ کانادا برخوردار است از یک شبکه گسترده تامین اجتماعی٫ شامل مستمری سالخوردگی، کمک هزینه خانوادگی، بیمه بیکاری و کمکهای رفاهی.

 

مردم بومی

در سال ۲۰۰۶، حدود ۳ درصد مردم کانادا به یکی از گروههای بومی کانادا بودند: سرخپوستان امریکای شمالی، متیس، یا اینویت (Inuit). از این درصد حدود ۶۹ درصد سرخپوست، ۲۶ درصد متیس (Métis) و ۵ درصد اینویت هستند.

 

مذهب

طبق سرشماری سال ۲۰۰۱، ۷۷ درصد از مردم کانادا مسیحی هستند که شامل ۴۴ درصد کاتولیک، و ۲۹ در صد پروتستان میباشند. مذاهب دیگر شامل یهودیت، اسلام، هندویسم، سیک و بودایی هستند.۱۶.۵ در صد از مردم هم از هیچ مذهبی پیروی نمیکنند.

 

زبانها

; کانادا دو زبان رسمی دارد: انگلیسی، زبان مادری حدود ۶۵ درصد از مردم کانادا، و فرانسه، زبان اول ۲۱ درصد از جمعیت. ۱۴ درصد بیش از یک زبان مادری دارند و یا زبان مادریشان غیر از انگلیسی و فرانسه است.

 

سیستم آموزشی

سیستم آموزشی در استانهای کانادا با هم تفاوتهایی دارند و شامل ۶ تا ۸ سال ابتدایی، ۴ یا ۵ سال متوسطه و ۳ یا ۴ سال تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی میباشند. سزشماری سال ۲۰۰۶ مشخص کرد که در بین کاناداییهای بالاتر از ۱۵ سال، حدود ۲۳ درصد دیپلم دبیرستان دارند، ۹ درصد کارشناسی و ۶ درصد تحصیلات بالاتر دارند. .

 

ورزش

محبوبترین ورزشهای کانادا عبارتند از شنا، هاکی روی یخ، اسکی، بیس بال، تنیس، بسکت بال و گلف. هاکی روی یخ و لاکروس ورزشهای ملی کانادا هستند.

 

منابع طبیعی اصلی

منابع طبیعی عمده عبارتند از گاز طبیعی، نفت، طلا، زغال سنگ، مس، سنگ آهن، نیکل، پتاس، اورانیوم و روی٫ به همراه چوب و آب.

 

صنایع پیشرو

این صنایع شامل تولید اتومبیل، کاغذ، اهن و فولاد، تولید ماشین آلات و تجهیزات، استخراج معدن، استخراج سوختهای فسیلی، جنگلداری و کشاورزی است.

 

صادرات

مهمترین صادرات کانادا اتومبیل و قطعات آن، ماشین آلات و تجهیزات٫ محصولات با فناوری بالا، نفت، گاز طبیعی، فلزات و محصولات جنگلی و کشاورزی است.

 


  • ۹۵/۰۳/۲۸
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی