خدمات

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

برای چیدمان یک میز شام یا ناهار حداقل لوازم مفید و مورد استفاده در سر میز 9 مورد ضروری است  .

 برای یک چیدمان میز غذا در منزل روی میزی یا زیر بشقابی و سرویس قاشق و چنگال حتمی است . سپس بشقابی است که قرار است در آن غذا سرو شود .

 البته حداقل در ظر گرفته شده و با این فرض که فقط یک نوع غذا سرو میشود یک بشقاب تخت قرار داده شده ولی اگر سوپ یا پیش غذا هم موجود باشد برای سوپ یا آش بشقاب یا پیاله یا کاسه ( که بزرگ هم نباشد و اندازه پرس آن برای یکنفر کافی باشد ) و برای پیش غذا یک بشقاب تخت کوچکتر لازم است .

 

سپس دستمال سفره که از جنس کتان قابل شستشو و ضدعفونی کردن باشد و یا دستمال کاغذی مورد نیاز است .

 برای سوپ یا آش یک قاشق  و برای سالاد یک چنگال کوچکتر و برای سالاد و غذا یک کارد بزرگ و برای غذا یک چنگال و برای دسر قاشق  در نظر گرفته شده است .

 

 با فرض بر اینکه هم آب و هم نوشیدنی سرو خواهد شد گیلاس بزرگتر برای آب و برای نوشیدنی در نظر گرفته شده .

 البته برای افراد چپ دست این طرز چیدمان برعکس خواهد بود . باید به خاطر داشت دست چپ همیشه فقط برای گرفتن و برداشتن چنگال است . دست راست برای کارد و یا قاشق و ضمنا برای برداشتن گیلاس نوشیدنی است .

 

 

 

مجددا سرویس غیر رسمی وجود دارد ولی بشقابی بالا سمت چپ برای نان و کره و یا پنیر اضافه شده و یک سرویس قاشق و چنگال دسر خوری کوچک نیز در بالای بشقاب اصلی وجود دارد .

هر چقدر میهمانی رسمی ترو باشد و تعداد غذاها بیشتر و رستوران کلاسیک تر و رسمی تر باشد بر تعداد ظروف و گیلاس ها و کارد و چنگال ها که کاربرد دیگر و بیشتری دارند اضافه میشود .

 

در منزل و هنگام صرف غذا در ابعاد کوچکتر میتوان سرویس کمتری روی میز قرار داد و تصویر بالا حداقل سرویس یک میز غیر رسمی است .

 یک بشقاب تخت و یک بشقاب گود و کارد و چنگال و لیوان و دستمال که البته در فرهنگ ایرانی هنوز کارد بر سر برخی میزهای رستوران ها حضور ندارد و باید در اغلب رستوران ها از میهماندار درخواست کرد که بگردد و یک کارد از آشپزخانه پیدا کند و بیاورد !

 

البته این به کلاس رستوران بستگی دارد که چه نوع رستورانی است : رسمی و کلاسیک یا غیر رسمی و خودمانی و معمولی .

ولی باید به این ذهنیت عادت کرد که کارد وسیله تشریفاتی نیست و غذای مدرن نیاز به کارد هم دارد و کارآیی سرویس قاشق و چنگال همتای کارد نیست .

حتی برای غذای سنتی ما : کباب برگ قطعا کارد لازم است ولی هنوز کارد از روی میز رستوران های چلوکبابی فراریست !


  • ۹۵/۰۲/۰۳
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی