خدمات

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

ظروف غذا و سلامتی

 

 ملامین، چینی، آرکوپال، پیرکس و بلور. این ها اجزای لاینفک آشپزخانه های امروزی هستند. البته هستند خانم هایی که هنوز هم اصالت چینی و ظروف کرایه را با چیز دیگری عوض نمی کنند یا آن هایی که دوست دارند با چند کاسه و بشقاب سفالی، رنگ و لعاب سنت را به زندگی مدرن امروزی تزریق کنند.

 

در عوض بعضی هم از خیر هرچه سنت و نوستالژی است براحتی گذشته اند و با سر به استقبال مدرنیته رفته اند و حتی سر میز غذا هم راحتی را با چیزی عوض نمی کنند و به استقبال یک بار مصرف ها می روند.

 از هر دسته که هستید، فراموش نکنید جنس و کیفیت ظرفی که در آن غذا می خورید، اگر از طعم و کیفیت غذا مهم تر نباشد، بی اهمیت تر هم نیست، پس این نکات را در انتخاب ظرف غذایتان به خاطر داشته باشید.

 

 

ظروف سفالی

 

قدیمی ترین ظروف سفالی که باستان شناسان موفق به یافتن آنها شده اند، مربوط به هزاره دهم پیش از میلاد در محدوده بین النهرین است. قدیمی ترین ظرف سفال ایرانی نیز مربوط به 8 هزار سال پیش از میلاد است که در روستای گنج دره در حوالی کرمانشاه یافته شده است. بهر حال ظروف سفالی را می توان قدیمی ترین ظروف غذاخوری نامید ولی این قدمت باعث فراموشی آنها نشده است و هنوز هم به 2 شکل سنتی سفال و سرامیک استفاده می شوند.

 

سفالی که لعاب می خورد و مجدداً پخته می شود به سرامیک تبدیل می شود و امروزه این ظروف سرامیکی هستند که به عنوان ظروف غذاخوری استفاده می شوند و ظروف سفالی بیشتر جنبه تزئینی دارند، چون سفال اگر لعاب نداشته باشد چربی و رطوبت را پس می دهد.

برای تهیه این ظروف معمولاً از خاک کائولن به عنوان ماده اولیه به همراه مقداری کاه و شن به عنوان چسب استفاده می شود.

این مواد با آب مخلوط می شوند و ترکیب حاصل به شکل ظرف مورد نظر درمی آید و سپس در کوره ای با حرارت حدود 800 درجه به مدت 8 ساعت عملیات پخت صورت می گیرد.

سپس کوره خاموش می شود و ظروف شب تا صبح همانجا می ماند و به آرامی خنک می شود.

بعد از این مرحله با کمک اکسیدهای رنگی فلزات آهن و آلومینیوم و مس و سرب، لعاب روی ظرف قرار می گیرد و مجدداً عملیات پخت تکرار می شود. ظرفی که به این ترتیب تهیه شده چون در درجه حرارت 800 درجه پخته شده، توان تحمل حرارت بالایی دارد به طوری که بعضی از ظروف سرامیک را می توان در ماکروفر یا روی شعله ملایم قرار داد.

 

اما کارشناسان هشدار می دهند در استفاده از ظروف سفالی و سرامیک باید از استفاده از ظروف آبی رنگ به عنوان ظروف غذاخوری پرهیز کرد چون این ظروف دارای ترکیبات سربی هستند و احتمال بروز مسمومیت غذایی را افزایش می دهند. از محاسن این ظروف می توان به سبک بودن آنها نسبت به چینی ها و همچنین قیمت کمترشان نسبت به ظروف کرایه چینی و کریستال اشاره کرد.


  • ۹۵/۰۲/۰۳
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی