خدمات

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

 

انسان به واسطه گرافیک محیطی با محیط پیرامون خود سخن می گوید، و با دیگران ارتباط برقرار می کند. گرافیک محیطی در ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین برای افراد جامعه نقش موثردارد. تبلیغات و آگهی بر روی اتوبوس , و استند تبلیغاتی یکی ازموثرترین و جذابترین نوع تبلیغات گرافیکی است

 این بار محیطی دات کام مجموعه ای از تبلیغات محیطی با موضوع تبلیغات برروی بدنه اتوبوس ها را تهیه کرده است.

اتوبوس ها به خاطر ویژگی ذاتی خود یعنی قرار گیری در معرض میلیون ها چشم جایگاه مناسبی است برای تبلیغات محیطی و یا میتوان آنهارا به نوعی بیلبوردهای متحرک نامید.

در این شیوه به دلیل اینکه اتوبوس مدام در سطح شهر در حال تردد است ، محدوده وسیعی از شهر و میلیونها بیننده را تحت پوشش تبلیغات محیطی قرار میدهد و طیف وسیعی از مخاطبین از شمال شهر تا جنوب شهر و از شرق تا غرب را در بر میگیرد

 

 این نوع تبلیغات به دلیل هزینه پایین نسبت به سایر تبلیغات و تاثیرگذاری بالا، همچنین به دلیل نزدیکی زیاد تبلیغات به مخاطب از لحاظ ارتفاع اتوبوس این نوع تبلیغات را از جمله محبوبترینها در میان صاحبان برندها و محصولات قرار داده است.

 

تاریخچه تبلیغات اتوبوسی

 

تبلیغات بر روی بدنه اتوبوسدر سالهای گذشته آگهی تبلیغاتی روی اتوبوس مستقیماً زیر نظر شرکت واحد اتوبوسرانی قرار داشت و مشتریان برای عقد قرارداد میبایستی مستقیماً با اتوبوسرانی وارد مذاکره می شدند

 اما از سال ١٣٩٠، این امر به شرکتهای خصوصی واگذار گردیده ، روال کار نیز به این صورت است که صاحبان کالاهایی که نیاز به تبلیغات محیطی دارند بعد از اینکه مسیر و نوع اتوبوسها رامشخص نمودند

 اقدام به طراحی کار خود میکنند که قرار است روی بدنه اتوبوس چسبانده شود و بعد از گرفتن مجوزهای لازم از سازمان زیبا سازی اقدام به عقد قرارداد با یکی از شرکتهای مجری تبلیغات اتوبوس مینمایند و سپس یک نمونه از کارشان را چاپ و روی بدنه اتوبوس اجرا مینمایند ، در صورتی که طرح اجرا شده از نظر مشتری مورد تایید بود مابقی کارها به همان صورت چاپ و اجرا میگردد.

اجرای تبلیغات یا همان چسباندن استیکر بر روی اتوبوس نیز توسط گروههای حاذق انجام میشود که مهارت خاصی در این زمینه دارند چرا که چسباندن استیکر تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس و استند تبلیغاتی با وجود برآمدگی ها و فرورفتگی های روی بدنه اتوبوس ، همچنین وجود زه ها و شبکه های دور اتوبوس واز حساسیت بالایی برخوردار است و این کار را تبدیل به یک کار کاملاً حرفه ای نموده است.

 

موقعیت تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس در ایران

 

اتوبوس بعنوان یک رسانه تبلیغاتی در دنیا بسیار مورد توجه است و وجود تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس موجب گشته تا مخاطبان برای برند تبلیغ شده ارزش قایل شوند و اگر قصد خرید کالایی را داشته باشند که تبلیغ آن بر روی بدنه اتوبوس شکل گرفته تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس در ایرانباشد از آن به عنوان یک برند معتبر یاد خواهند کرد.

 

وجود تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس در ایران در سال های اولیه، تبلیغاتی ساده و بدون خلاقیت بود که گردش اتوبوس در شهر تنها تبلیغات تکراری ویکنواخت چشم مخاطبان را خسته می کرد و به مرورزمان وشکل گیری کانون ها و مجریان تبلیغاتی،تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس با کیفیت بهتری نسبت به گذشته چاپ می شد و نوع طرح های اجرایی با اندکی خلاقیت به نمایش در می آمد.

 

با این وجود هنوز تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس در ایران نوپا احساس می شود و با مشکلات زیادی مواجه است.از طرفی سازمان های مسئول در این رابطه مانند سازمان اتوبوسرانی، زیباسازی، راهنمایی ورانندگی بر اساس شرایط خاص وجود تبلیغات در برخی از شهرهای بزرگ را به لحاظ آلودگی بصری،تشدید ترافیک و… ممنوع کرده اند و برگزاری مزایده های دوره ای برای واگذاری اتوبوس ها برای تبلیغات این مشکل را دوچندان کرده است زیرا رقابت بر سر قیمت ها باعث می شود ارزشی دو چندان برای تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس اختصاص یابد.

 

 


  • ۹۵/۰۵/۲۶
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی