موضوع پیامکهای تبلیغاتی مزاحم برای مخاطبان و دریافتکنندگان آنها به امری عادی و شاید غیر قابل اعتنا تبدیل شده است به شکلی که به محض دریافت این پیامها یا بلافاصله از سوی مخاطب حذف میشوند و یا اینکه اصلاً خوانده نمیشوند. اما اخیرا شگرد و رویکرد جدیدی از سوی ارسالکنندگان اینگونه پیامکها در پیش گرفته شده و آنهم بهکارگیری عبارت "سلام" در ابتدای متن پیام تبلیغاتی و خودکار تبلیغاتی است.
از آنجا که معمولاً پیامکهایی که از طرف آشنایان و دوستان برای یکدیگر ارسال میشود با عبارت سلام آغاز میشود، لذا گیرندگان اینگونه پیامها به تصور اینکه پیامک مورد نظر از سوی دوستان و آشنایان برایشان ارسال شده نسبت به خواندن و مطالعه آنها اقدام میکنند.
اما نکته قابل تامل اینجاست که آیا این رویکرد در پی ایجاد صمیمیت بیشتر با مخاطبان پیامکهای پیوسته و سلسلهوار سازمانها و شرکتهای مختلف با مخاطبان ناآشنا و گستردهایست که برای دریافت پیامها انتخاب شدهاند و یا اینکه شگردی تازه برای دیده شدن و خوانده شدن در فضای مزاحمت گونهای است که اکنون توسط این سری پیامکهای تبلیغاتی ایجاد شده است.
دکتر بلوریان تهرانی استاد تبلیغات و بازاریابی در این رابطه میگوید: وقتی که تبلیغ در جای خود و زمان مناسب به مخاطبان ارائه میشود هم از نفوذ و تاثیر بالایی برخوردار است و هم اینکه ممکن است با ایجاد پرسش در ذهن مخاطب او را برای دانستن اطلاعات بیشتر و کاملتر در ارتباط با موضوع مورد تبلیغ کنجکاو نموده و باعث شود تا خود مخاطب به دنبال دریافت مطالب تکمیلیتر در حوزه تبلیغ یک کالا یا خدمت خاص باشد.
وی تاثیرگذاری مطلوب و مناسب تبلیغ را منوط و مشروط به شرایطی میداند که در آن پیامهای تبلیغاتی به پیامگیران عرضه میشود.
دکتر مریم تقی پور روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه نیز در این رابطه معتقد است: در همه دنیا کاربرد تکنیکهای متفاوت که از حوزههای روانشناسی، تاریخ و پیشینه ملل مختلف و حتی ادیان و مذاهب و اعتقادات مردم بهرهمند شده بوده در تبلیغات رواج دارد و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین رویکردهای تبلیغات و خودکار تبلیغاتی در دهههای اخیر مبتنی بر اصول روانشناسی مخاطبان بوده است ولی این حوزه لبه تیغی نیز دارد که همان شگردهایی است که مخاطب آگاه امروزی نسبت به آنها حساس بوده و حتی واکنشی عمل میکند. ایجاد حس خوب برای گیرنده پیام ارزشمند بوده و رغبت و تمایل پذیرش پیامهای تبلیغاتی را در او بیشتر میکند.
وقتی مخاطب در یک پیام تبلیغاتی حس خوب بودن و ارجمندی و محترم شمرده شدن را دریافت میکند با زمانی که خود را در معرض آماج پیامهایی میبیند که متوسل به شگردهایی مختلف برای فریب و تاثیرگذاری در او میباشد، واکنش و رویکرد کاملا متفاوتتری از خود بروز میدهد و گاهی یک پیام به همین دلایل دچار واپسزدگی از سوی گیرندگان میشود.
در تبلیغات نیز مانند سایر حوزههای اجتماعی که با گروههای مختلف مردم ارتباط برقرار میشود، توجه به اصول فرهنگی اجتماعی هر جامعه نقش کلیدی در موفقیت ارتباطات برعهده دارد. لذا برای خوانده شدن و دیده شدن و در نهایت مورد توجه و پذیرش قرار گرفتن باید تکنیکهای ارتباطی را جایگزین شگردهایی کرد که مخاطب از آن آگاه است و آن را بهخوبی درک نکرده ونمیپذیرد، پس بیایم با مخاطبانمان صادقانه ارتباط برقرارکنیم.
mbanews.ir _ واحد خبر _ مریم غضنفری
- ۹۵/۰۵/۱۲