امبیاینیوز: تا حالا شده از سازمان، شرکت و یا هر جای دیگری، هدیهای تبلیغاتی دریافت کرده باشید. اصولاً این هدایا تا چه حد نظر شما را به خود جلب کرده و یا اینکه اساساً مورد استفاده واقع شدهاند؟
حتی فراتر از آن، شکل و محتوای هدیهای که دریافت کردید باعث به یادآوری نام سازمان و یا شرکت مذکور در نزد شما بوده است؟
اینها همه موضوعاتی است که برای انتخاب ساختار شکلی و محتوایی آنچه به عنوان خودکار تبلیغاتی و هدیه تبلیغاتی در نظر گرفته میشود، باید مورد توجه قرار داد تا پیام صاحبان تبلیغ آنطور که مورد نظرشان است، به مخاطبانشان برسد و گیرنده نیز همان برداشتی را داشته باشد که مورد نظر هدیه دهنده بوده است.
همه ما وقتی هدیهای را دریافت میکنیم شکل ظاهری، بستهبندی، فکر و ایدهای که هدیه دهنده داشته یا همان محتوا، ارزشی بیش از مقدار هزینهای که برای آن ملحوظ شده برایمان دارد.
بسیاری از شرکتها و سازمانها، هر سال اقدام به تهیه سر رسید، تقویم، خودکار و جاسویچی و... کرده و این اقلام را برای طیفهای مختلف مخاطبان خود ارسال مینمایند، اما اینکه از لحاظ حرفهای و علمی هدیه تبلیغاتی چه کارکردهایی میتواند داشته باشد، موضوع مصاحبه ایست که با دکتر موسوی مدیر عامل شرکت اشاره داشتیم و آنچه در ذیل میخوانید جاصل این گفتگو است.
به نظر شما کارکرد یک هدیه تبلیغاتی چیست و چگونه باید باشد؟
شاید مهمترین کارکرد یک هدیه تبلیغاتی را بتوان حفظ رابطه شرکت یا سازمان با طیف مخاطبان و ذینفعان عنوان کرد و حتی فراتر از آن حفظ و تحکیم رابطه با مشتریان فعلی و ایجاد رابطه محکمتر با کسانی که رابطه کاری با آنها داریم.
برای موثر بون این روند بایستی فکر خلاق و ایدهای در کار طراحی هدایا وجود داشته باشد به عنوان نمونه هدایایی که برای تبریک ایام نوروز در نظر گرفته میشود اگر متمایز و خلاق باشند در ذهن مخاطبان میماند و مورد استفاده آنها نیز قرار میگیرد. مثل نمادهای سالهای مختلف که در شرکت اشاره با ایدههای متفاوتتر و همچنین نگاهی نو طراحی شد و برای مخاطبان ارسال شد و از بازخوردهایی که دریافت کردیم متوجه شدیم مورد توجه بسیاری نیز قرار گرفته و موثر بوده یعنی توانسته به مخاطب پیام مورد نظر ما را لقا نماید.
اما گاهی در میان این قبیل هدایا با مواردی نظیر سررسیدهایی برخورد میکنیم که فقط نام شرکت بر روی آن متفاوت است و از لحاظ ساختار و شکل ظاهری با آنکه خلاق و جالب بوده، اما مورد استفاده بخش وسیعی از سازمانها که معمولاً در ماههای پایانی سال به فکر تهیه هدیه تبلیغاتی برای مخاطبانشان میافتند قرار گرفته است، البته گاهی با توجه به هزینههای هنگفتی که برای تولید آنها میشود، کارایی لازم را نمیتوانند داشته باشند و بی استفاده واقع میشود.
اما در نگاه حرفهای یک هدیه بر مبنای حفظ رابطه با مخاطبان و از سویی نیز بیانگر نوع دیدگاه سازمان مورد نظر به سایرین میباشد و داشتن پیام و محتوا و شکل متناسب با آن پیام کارکردی است که بیشترین تاثیر را بر مخاطب میگذارد.
به نظر شما کسانی که هدیه تبلیغاتی را از سوی سازمانهایی که با آنها در ارتباط کاری هستند دریافت میکنند چه برداشتی داشته باشند، نشان دهنده موثر بودن این کار است؟
اینکه هر فرد احساس کند یک هدیه اختصاصی برای او طراحی و انتخاب شده و فرستاده شده است حس خوبی است که در طراحی یک هدیه خلاق وجود دارد و مخاطب احساس ارزشمندی میکند و نام آن سازمان تبلیغ کننده در ذهنش حک میشود.
حتی خود ما گاهی با هدایایی برخورد میکنیم که در مرحله اول حس میشود بهطور کاملاً شخصی و اختصاصی و با توجه به شرایط ما تهیه شده و از سویی هدف معین و مشخصی را دنبال میکند و حتی شکل تحویل و تقدیم آن نیز متفاوت بوده است.
و یا اینکه نمونه مشابه آن کار را در جایی ندیده باشیم و در رابطه با آن فکر کرده و یا به عبارتی درگیر موضوع و خلاقیتی که در آن به کار گرفته شده شویم، همگی از ویژگیهای یک هدیه و خودکار تبلیغاتی موفق، اثرگذار و هدفمندی است که میداند چه چیزی را به چه کسی با چه محتوایی و روشی میخواهد بگوید. البته باید گفت همیشه تنها خلاقیت در طرح و رنگ نمیتواند اثرگذار باشد بلکه محتوا و نوع پیام و شکل ارائه همگی در کنار هم مانند حلقههای یک زنجیر بهم پیوسته عملکرد دارند.
در انتخاب نوع هدیه تبلیغاتی سازمانها باید به چه عوامل و ویژگیهایی توجه داشته باشند که بتوان یک هدیه خوب و ایدهآل مخاطبان مورد نظر خود را تهیه نمایند؟
بعضی از سازمانها هوشمندانه بر اساس استراتژی اقدام به تهیه هدایا میکنند و عواملی نظیر سن و جنس و شغل دریافتکنندگان را در انتخاب پیام و محتوا و ساختار ظاهری این هدایای تبلیغاتی در نظر میگیرند و پیام خاصی را به مخاطبان خود میرساند و گیرندگان آن نیز احساس خوشایندی از دریافت آن خواهند داشت.
کاربردی بودن و مورد استفاده قرار گرفتن هدیه نیز عاملی است که در کنار موارد خلاقیت و طراحی بر مخاطب تاثیر میگذارد و او را جذب مینماید. گاهی شکل جعبه و بستهای که هدیه در آن جای گرفته ابتدا با ایجاد سوال در نزد مخاطب موجب تفکر و تامل در خصوص موضوع پیامی میشود که توسط فرستنده ایجاد شده است و برخی از این هدایا آنقدر جذابیت دارند که مخاطبان آنها را نگهداری میکنند و در اتاق کار و یا منزل خود مورد استفاده قرار میدهند.
پس برای دیده شدن و مورد توجه مخاطبان قرار گرفتن این هدایا، منحصر به فرد و اختصاصی بودن، انتقال چه پیامی به چه کسی و با چه تاثیری، کاملاً مورد دقت نظر قرار گرفته شود.
- ۹۵/۰۵/۱۱