متنی که مطالعه خواهید کرد گزارشی از تحقیق گروهی ده نفره از وضعیت نمایشگاهها در ایران میباشد که امیدواریم بتواند راهنمای مناسبی جهت پیشبرد اهداف اقتصادی در کشور گردد.
مشارکت و حضور در نمایشگاه ها
رسیدن به بازارهای گسترده جهانی ، مستلزم حرکت به سوی اقتصاد باز ، به کارگیری استراتژی های جهش صادراتی و نگاه مدبرانه به نیازها و خواسته های مشتریان گوناگون در بازارهای مختلف می باشد.
توفیق در دستیابی به این هدف ، نیازمند حضور پررنگ بخش خصوصی و نیز بخش های وابسته دولتی در بازارهای مختلف می باشد. یکی از سکوهای بسیار مهم در معرفی و شناسایی توانمندی ها و قابلیت های فنی واحدهای تولیدی و خدماتی ، نمایشگاه ها می باشند.
نمایشگاه و غرفه سازی نمایشگاهی ، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است.
مشارکت در نمایشگاه باعث میشود تا توانمندی واحدها و بنگاه های مختلف تولیدی به معرض نمایش گذاشته شود و زمینه برای دست یافتن به بازارهای جدید فراهم گردد.
در تعریفی گویا و کوتاه ، نمایشگاه را می توان تبلیغ زنده نامید ، زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولید کننده ، توزیع کننده ، مصرف کننده و کالا یا خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند.
نمایشگاه مکانی جهت به نمایش گذاردن توانمندی ها و پیشرفت های یک منطقه یا کشور در زمینه های گوناگون است ، همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان میگردد.
در جهان امروز به طور کلی نمایشگاه ها صرفاً به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردد، به همین دلیل ، میزان موفقیت یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی نمایشگاه منعقد میگردد ، ارزیابی نمی کنند ، زیرا دستاوردهای یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر از مبادلات تجاری است که در جریان دایر بودن نمایشگاه ، میان تجار و غرفه داران صورت می پذیرد .
ایجاد تفاهم و دوستی و گفتگو میان ملت ها از جمله این دستاوردها است.
امروزه اغلب کارشناسان امور تبلیغات وبازاریابی ، نمایشگاه ها را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی میکنند و با ذکر دلایلی ثابت می کنند که بازده مستقیم شرکت در یک نمایشگاه چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر از روش های تبلیغی دیگر است .
برای مثال ، در هر سال شرکت های آلمانی حدود پنج میلیارد یورو را صرف شرکت در نمایشگاه های گوناگون میکنند. در ایالات متحده آمریکا نیز ، شرکت ها برای رسیدن به اهداف خود بهترین روش را جهت بازایابی ، حضور در نمایشگاه می دانند به گونه ای که در تخصیص بودجه ، ۱۴ درصد را صرف شرکت در نمایشگاه ۹ ، درصد را به مکاتبه پستی با مشتریان و فقط ۵/۱ درصد از بودجه را صرف تبلیغ به روش های دیگر میکنند.
لذا نمایشگاه و تجهیزات نمایشگاهی یکی از ابزارهای بازاریابی و ایجاد ارتباط است که تحت تاثیر چهارعامل تبلیغات ، فروش حضوری و رفتن به سوی مردم ، روابط عمومی و تشویق و ترغیب و پیشبرد فروش قرار می گیرد.
همچنین بررسی ها نشان میدهد ارتباطی که در یک نمایشگاه میان غرفه دار و بازدید کننده برقرار می شود ، می تواند تا دو سال بعد از نمایشگاه همچنان دوام داشته و تاثیر گذار باشد.
در حال حاضر ، نمایشگاه از شکل ابتدایی گذشته اش بسیار فاصله گرفته و کارکردهای آموزشی ، تبلیغاتی و اطلاعاتی آن ، بسیار اهمیت پیدا کرده است.
حضور در نمایشگاه از جمله فعالیت هایی است که در زمینه بازاریابی مقرون به صرفه است و در آنجا شرکتها فرصتی را برای دیدار و حضور در کنار مشتریان پیدا می کنند.
شرکت کنندگان در نمایشگاه در مدتی محدود و معین و در مکانی با تسهیلات و امکانات مناسب ، فرصت های بی شماری را برای تحقیق و بررسی وضعیت بازار ، دیدار با رقبا و تماشای آخرین دستاوردها در زمینه های گوناگون به دست می آورند .
خریداری که از نمایشگاه بازدید میکند در واقع این فرصت را دارد تا محصولات را از نزدیک ببیند، لمس کند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، یعنی کارهایی را انجام دهد که حتی تلفن و یا اینترنت چنین امکانی را برای او فراهم نمی آورد.
در حال حاضر ، کشورهای پیشرفته جهان با اصول و مقررات سازمان تجارت آشنایی کافی دارند و روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی ، سیستم بسته بندی صادراتی ، اصول و فنون مذاکرات و قراردادهای بازرگانی ، استانداردها و مکانیزم های ورود به بازارهای جهانی را به خوبی می شناسد و از ساختار بازارهای مختلف و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشورهای هدف آگاهی کامل دارند . در نتیجه میزان موفقیت هر شرکت یا کشور در امر صادرات ، بستگی به پارامترهای یاد شده بالا دارد که جزو رسالت های مهم نمایشگاه به شمار میرود
- ۹۴/۰۹/۰۸