جالب است که این پرسش بارها از خود ما پرسیده میشود ، کارفرمایانی که سردرگم از این همه تبلیغات دفاتر تبلیغاتی هستند مردد هستند از سفارش چاپ، طراحی کاتالوگ، سفارش وب سایت، و بیشتر از همه سفارش ساخت غرفه سازی نمایشگاهی .
و علت این تردیدها بدقولی ها، کیفیت پایین کارهای انجام شده قبلی آنها میباشد. چطور میتوان تجربه ای خوب با سفارش به یک دفتر تبلیغاتی خوب داشت؟؟
آیا استناد به مرور نمونه کارها و سوابق شرکت و یا استناد به تبلیغات بزرگ شرکتهای تبلیغاتی می تواند راهکاری مناسب برای سفارش یک کار تبلیغاتی باشد؟
* و اما پاسخ ما به شما کارفرمایان محترم: مناسب ترین راهکار جهت اقدام به همکاری میتواند استعلام از مشتریان شرکتهای تبلیغاتی باشد!
تفاوت کاتالوگ و بروشور
اساسا چه کاتالوگ و چه بروشور هر دو یک کار مشترک انجام میدهند آنهم توضیحاتی در غیاب شما راجع به محصولات و خدمات شما به مصرف کنندگان، واسطه ها و یا فروشندگان میدهند.
گاهی کاتالوگ و بروشور میتوانند از کلام نافذ شما نیز در مقابل مشتری بهتر عمل کنند و حتی به سوالاتی از مشتریان پاسخ بدهند که شاید اگرشما حضورا در جلوی مخاطب بودید از شما پرسیده نمیشد، پس دوستان محترم، صاحبین مشاغل، تولید کنندگان عزیز برای نمایندگان خود که ممکن است مدتها در شرکتهای مختلف باقی بمانند و پاسخگوی آنها باشند ارزش قائل شوید و هزینه کنید (کاتالوگها و بروشورها نمایندگان شما هستند).
کاتالوگ ها بیشتر اجمالا راجع به محصولات و خدمات شما توضیح میدهند و حاوی مطالب و اطلاعاتی هستند که بیشتر برای واسطه ها و یا فروشندگان حائز اهمیت هستند و اصولا برای مصرف کننده نهایی چاپ نمیشوند.
اما بروشور بیشتر حاوی مطالبی است که مخاطب آن مصرف کننده نهایی میباشد و گاهی در بعضی محصولات نیاز است که یک بروشور همیشه همراه محصول باشد تا اطلاعاتی از قبیل چگونگی مصرف، مواد تشکیل دهنده، بهترین زمان مصرف و یا عوارض مصرف (داروها) را به مصرف کننده اطلاع بدهد.
زرق و برق یا نیاز؟!
استفاده از تبلت (قلم های نوری)، در طراحی کاتالوگ و یا طراحی لوگو تاثیر به سزایی در نگاه طراح ، ذوق و سلیقه و نو آوری آن دارد.
تجربه نشان داده است دوستان طراحی که از سیستم های قدرتمندتر، مانیتورهایی با کیفیت بالا و یا دوستانی که از سیستمهای اپل استفاده میکنند خروجی زیباتری دارند.
البته این سوء تعبیر به وجود نیاید که الزام طراحی خوب زرق و برق است و بدون تکنولوژیهای روز نمی توان بهترین بود و بهترین کاتالوگ ها را طراحی کرد، نکته اینجاست که محیط کار طراح، ابزار کار طراح، نرم افزارها و یا حتی استفاده از دو مانیتور کنار هم برای ایجاد فضای بزرگتر در محیط طراحی همه و همه می تواند در هر چه زیباتر شدن و خلق یک اثر هنری ارزشمند موثر باشند.
دیگر زمان یک کازیه پر از کارهای متفاوت روی میز طراح از طراحی کارت ویزیت و فاکتور گرفته تا طراحی یک کاتالوگ صنعتی و میز شلوغ و مانیتور 14 اینج دنباله دار گذشته است.
چند تا هندوانه با یک دست؟!!!
دفاتر تبلیغاتی اغلب کلیه امور تبلیغاتی رو انجام میدن ، یعنی یک شرکت تازه تاسیس میتونه همه چیزایی که واسه شروع فعالیتش نیاز داشته باشه رو به یک شرکت تبلیغاتی سفارش بده و مشاوره بگیره. به نظر شما مونوپل بودن یا فعالیت شرکتها در یک مسیراونها رو در امور کاری خودشون موفق تر میکنه تا اینکه بخوان کلی کار رو با هم انجام بدن؟؟؟!
یا این خوبه که کلیه کارهای تبلیغاتی به یک شرکت سپرده بشن تا هم از یک سناریوی واحد تبلیغاتی برخوردار باشن و با هم همخونی خاصی داشته باشن و صد البته که سر و کار شرکتها را با شرکتهای متعدد تبلیغاتی کم بکنن؟؟؟
خوب ما نمیتونیم نظر خاصی داشته باشیم چون تقریباً کلیه امور تبلیغاتی درشرکت ما انجام میشه، اما میشه با سر و کار داشتن با مشتریان مختلف به این نکته پی برد که چقدر برخی خسته اند از اینکه هر بار مجبورن برای کارای تبلیغاتی شرکتشون با یک شرکت سر و کار داشته باشن.
تحریم کاغذ
با توجه به قیمت بالای کاغذ و افزایش روز افزون بهای چاپ همه روزه از تعداد چاپ خانه ها و دفاتر تبلیغاتی کاسته میشود .
اکثر چاپخانه ها تنها برای بقای خود کارهای چاپی را با کمترین مقدار سود و حتی بدون سود انجام میدهند تا از گردونه رقابت خارج نشوند.
امید است تا تا با پائین آمدن قیمت دلار اندکی از این فشار کاسته شود تا دیگر شاهد انحلال چاپخانه های بزرگی همچون چاپ هنر و گرافیک نباشیم.
طراحی کاتالوگ به نرخ روز !!!
در شرایط کنونی که کسب و کار اکثر مشاغل در رکود نسبی به سر میبرد خیلی از شرکتها دست به تبلیغات وسیعی میزنند ، با توجه به کمبود کاغذ پیشنهادهای برنده کاتالوگ هایی در ابعاد کوچکتر و طراحی های زیباتر میباشند.
البته اینکه ابعاد کاتالوگها کوچکتر شده و شکیل تر شوند و از اسراف کاغذ جلوگیری شود هیچ جای گله ای نیست اما امیدواریم که این امر خلاقیت طراحان ایرانی را به همراه باشد.
غرفه سازی نمایشگاه
یکی از مهمترین اصول طراحی غرفه های نمایشگاهی مهندسی سازه ها بر حسب متریال ، اندازه و یا موقعیت آنهاست، بسیاری از نقشه های سه بعدی که به مشتریان داده میشوند گیرایی و جذابیت زیادی دارند، اما کدامیک به واقعیت (اجرا) نزدیکترند و تا چه حد زیبایی این طرح های سه بعدی نزدیک خواهد بود به غرغه اجرا شده.
یکی دیگر از اصولی که میبایستی مهندسی شود دوام و استحکام سازه های نمایشگاهیست، در اکثر نمایشگاه ها ازدهام جمعیت، کم بودن فضا و گرما و رطوبت محیط باعث خراب شدن سازه های کم استحکام میشوند.
تجهیزات نمایشگاهی و زیرسازی و کف سازی نا مناسب و در نظر نگرفتن وزن استراک چرهای فلزی بارها در نمایشگاههای بین المللی مشکل ساز شده است و با توجه به اینکه در نمایشگاه ها معمولا زمان و فرصت و دوباره سازی نیست.
آیا دوستانی که با یکی از برنامه های سه بعدی آشنایی دارند میتوانند یک نقشه کش غرفه نمایشگاهی باشند؟
امکان اینکه شما نقشه کش هایی داشته باشید که لزوما با کار اجرایی و مهندسی سازه آشنایی داشته باشند کم است، اما نظارت بر روی نقشه های سه بعدی توسط مهندسین و برسی آن توسط افرادی که با کارهای اجرایی نمایشگاهها آشنایی دارند بسیار ضروری است و میتواند از بسیاری از حوادث مالی و حتی جانی جلوگیری نماید.
عکاسی صنعتی
یکی از دیگر فاکتورهای زیبایی و کیفیت که برای طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفت، داشتن عکس های مناسب جهت چاپ میباشد.
چه عکس هایی مناسب چاپ هستند؟
در عکاسی صنعتی تنها داشتن دوربینی که مگاپیکسل بالاتری داشته باشد ملاک نیست، یا بهتر است بگوییم از اهمیت کمی برخوردار است، همانطور که میدانید چاپ تصاویری با ابعاد بزرگ هستند که نیاز به عکس هایی دارند که از جزئیات یا مگاپیکسل بیشتری برخوردار باشند.
فاکتورهایی مثل شارپ بودن عکس، داشتن کادری مناسب، نورپردازی عالی میتواند حتی عکسی که با یک دوربین خانگی نیز گرفته شده را مناسب بسازد جهت بکارگیری در طراحی کاتالوگ و. . .
پیشنهاد میگردد جهت عکاسی صنعتی از عکاسانی استفاده گردد که اندکی از دانش چاپ برخوردار باشند، این امر ممکن است در گرفتن عکس زیاد ضرورتی نداشته باشد، اما بی شک این دانش در روتوش عکس ها به هر چه مناسب تر بودن عکس شما جهت چاپ کمک خواهد کرد
- ۹۴/۰۲/۲۰