در تحقیقات بسیاری به بررسی این مطلب پرداخته شده که انسان دقیقا از چه زمانی شروع به برقراری ارتباط کرده و چگونه ارتباط به اشکال متنوع آن در آمده است.
واضح است که در طول تاریخ و شاید از ابتدای آن مردم در پاسخ به نیاز غریزی از برقراری ارتباط جهت توضیح و تفسیر امور آموزش و برگزاری جشن ها و ادای احترام و معاملات و تفسیر استفاده می کردند.
اگرچه در آن زمان مفهوم نمایشگاه و تجهیزات نمایشگاهی درست تعریف نشده بود ولی استفاده بشر از این ابزار را می توان اولین تجارب او در تمرین خلاقانه نمایشگاه در نظر گرفت.
اکنون ما در نقطه ای از تاریخ قرار گرفته ایم که سازمان های تخصصی و تجاری همچون آموزشگاه های عالی در زمینه طراحی صاحب نظرند و مدرک دانشگاهی ارائه می دهند، اما هنوز هم در مورد این که طراحی نمایشگاهی را یک حرفه مستقل محسوب کنیم در تردید هستیم.
شاید صحیح تر باشد که طراحی نمایشگاهی را یک فرایند ترکیبی در نظر بگیریم که رشته های مختلفی همچون گرافیک، چاپ، رسانه های الکترونیکی-دیجیتالی، نورپردازی، تجهیزات صوتی، مکانیک و دیگر مفاهیم طراحی را در بر دارد، اما نباید از ماهیت مستقل طراحی نمایشگاه و تاثیرات آن غافل شد.
آنچه که بسیار مهم است توان این محیط ها در ارائه و تفسیر اطلاعات، جلب مخاطبان و تاثیر آن بر افکار و اندیشه هاست.
زمانی که به بررسی مجموعه گسترده ای از پروژه های مختلف می پردازیم به نقطه اشتراکی در آن ها می رسیم. این نقطه اشتراک همان چیزی است که آن ها را به عنوان گروه تعریف می کند.
طراحان نمایشگاه، با استفاده درست از فضا و محیط و حرکت و تجارب واقعی، ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان را تسهیل می کنند.
طراحی موزه ها، فضاهای فروشگاهی، نمایشگاه های تجاری، جشنواره های بین المللی، طراحی محیط، کیوسک های اطلاع رسانی و مراکز توریستی با این هدف انجام می شود.
طراحان نمایشگاه به شکل گروهی و با تخصص های مختلف کار می کنند و با همکاری هم می کوشند پیام نمایشگاه را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان انتقال دهند.
آن ها همانند یک آهنگساز یا رهبر ارکستر در تلاشند که پیام مورد نظر را به کامل ترین و پر معناترین شیوه انتقال دهند. طراحان از پتانسیل محیط برای انتقال پیام استفاده می کنند و با استفاده از آن فضای ارتباطی ایجاد می کنند.
در بعضی از طراحی ارتباطی و محیط را ادغام می کند تا فضای جدیدی ایجاد کند.
یعنی فضایی که قابلیت ارتباط دارد. طراحی نمایشگاهی و غرفه سازی نمایشگاهی ، طراحی محیطی و طراحی صنعتی در این فضای جدید قرار می گیرند.
برگرفته از کتاب راهنمای کاربردی طراحی نمایشگاه - جان لارنس
- ۹۴/۰۲/۱۹