خدمات

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

کشور کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشور های جهان است. قانون مهاجرت کانادا IRPA شرایط ویزای موقت (توریستی، تجاری، کاری، تحصیلی و …) و مهاجرت به این کشور را تعیین می کند. در شرایط عادی، متقاضی به صورت آنلاین، از طریق پست یا به شکل حضوری، مدارک و فرم هایی را در اختیار افسر مهاجرت قرار می دهد و اگر افسر مهاجرت با تقاضای وی موافقت کند، ویزا یا اقامت صادر می شود. متأسفانه همیشه مسایل به این سادگی پیش نمی روند. هر سال ده ها هزار نفر در داخل خاک کانادا، در مرزهای این کشور و در خارج از کانادا دچار مسایل و مشکلات مهاجرتی می شوند.

 

اگر مسایل در جهت دلخواه پیش نروند یا متقاضی از اداره مهاجرت شکایت می کند یا اداره مهاجرت از متقاضی. این شکایت ها به طور معمول در دادگاه مخصوص مشکلات مهاجرت به کانادا بررسی می شود. نام این دادگاه “هیأت مهاجرت و پ… کانادا” Immigration and R. Board of Canada یا IRB است. مشاوران رسمی مهاجرت کانادا می توانند وکالت متقاضیان را در این دادگاه به عهد بگیرند. IRB که یک دادگاه اداری Administrative Tribunal است، مستقل از سازمان مهاجرت کانادا IRCC عمل می کند. این دادگاه که در چند شهر کانادا شعبه دارد، بزرگترین دادگاه اداری کاناداست.

 

دادگاه IRB خود به چهار شاخه Division تقسیم می شود. دو شاخه آن RPD و RAD مربوط به پ… است. معرفی این دو شاخه از حوصله این نوشته خارج است. دو شاخه دیگر IRB در اصطلاح شاخه مهاجرت Immigration Division یا ID و شاخه تجدید نظر مهاجرت Immigration Appeal Division یا IAD نامیده می شوند.

 

شاخه مهاجرت ID

 

هر سال بالغ بر 30 میلیون نفر به کانادا مسافرت می کنند. همچنین هر سال صدها هزار نفر برای تحصیل و کار به کانادا می آیند یا مقیم دائم این کشور می شوند. بعضی اوقات این افراد در مرزهای کانادا دچار مشکل می شوند و افسر مرزی BSO تصمیم می گیرد که ایشان را تا تعیین تکلیف نهایی بازداشت کند. این بازداشت ها به طور معمول به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین مهاجرتی، نداشتن مدارک کافی برای تعیین هویت یا احتمال خطرناک بودن برای جامعه کانادا صورت می گیرد. اگر افسر مرزی فردی را بازداشت کند و زمان بازداشت به 48 ساعت برسد، شاخه مهاجرت ID جلسه ای تشکیل می دهد که در اصطلاح “بررسی بازداشت” Detention Review نامیده می شود. در پایان این جلسه ممکن است بازداشت ادامه یابد یا آنکه فرد با یا بدون قید وثیقه آزاد گردد. اگر بازداشت فرد ادامه پیدا کند ظرف کمتر از هفت روز از جلسه اول دادگاه دیگری تشکیل خواهد شد و از آن پس نیز هر 30 روز یک بار دادگاه تشکیل می شود تا تکلیف فرد بازداشتی مشخص شود. شاخه مهاجرت، هر سال حدود 14000 دادگاه بررسی بازداشت تشکیل می دهد. این شاخه در سه شهر تورنتو، ونکوور و مونترال شعبه دارد. محل بازداشتگاه شاخه مهاجرت در تورنتو، در همان ساختمانی است که دادگاه هم تشکیل می شود.

 

گاه افراد خارجی حاضر در کانادا یا افرادی که اقامت دائم دارند، خلاف هایی را مرتکب می شوند که به واسطه آن ممکن است از کانادا اخراج بشوند. شاخه مهاجرت ID وظیفه تصمیم گیری در خصوص این دست خلاف ها را دارد. جلساتی که برای این گروه تشکیل می شود در اصطلاح Admissibility Hearing نامیده می شود. شاخه مهاجرت هر سال حدود 2000 جلسه برای این گروه تشکیل می دهد.

 

افرادی که گرفتار شاخه مهاجرت ID می شوند می توانند یک مشاور رسمی مهاجرت کانادا یا یک وکیل رسمی دادگستری کانادا را به عنوان وکیل خود استخدام کنند.

 

شاخه تجدید نظر مهاجرت IAD

 

بخشی از فعالیت های این شاخه منحصر به تجدید نظر در خصوص تصمیمات شاخه مهاجرت است. برای مثال ممکن است شاخه مهاجرت ID فردی را ممنوع الورود به کانادا تشخیص دهد. در این صورت آن فرد می تواند به کمک وکیل خود به شاخه تجدید نظر مهاجرت IAD مراجعه کند. اگر او در این دادگاه برنده شود مشکل ممنوع الورود بودن حل خواهد شد. همه موارد تصمیم گیری شده در ID قابل تجدید نظر در IAD نیست. در این خصوص با یک مشاور حاذق مشورت کنید.

 

اگر فردی به منظور مهاجرت به کانادا اسپانسر (حامی) همسر، فرزند، والدین یا سایر اعضای خانواده خود شود و افسر مهاجرت تقاضای وی را رد کند، می تواند به طور معمول ظرف 30 روز از زمانی که نتیجه منفی را دریافت کرده به شاخه تجدید نظر مهاجرت IAD شکایت کند.

 

دادگاه IAD در شش شهر تورنتو، ونکوور، مونترال، کلگری، وینی پگ و ادمونتون شعبه دارد و هر سال حدود 6500 جلسه تشکیل می دهد.

 

وظیفه دادگاه فدرال کانادا Federal Court

 

گاه امکان شکایت بردن به IRB وجود ندارد. در این شرایط خیلی اوقات می توان به دادگاه فدرال کانادا شکایت برد. برای شکایت به این دادگاه لازم است که یک وکیل رسمی دادگستری کانادا را استخدام کنید. برای مثال اگر پرونده مهاجرت خوداشتغالی (ورزشکاران، هنرمندان، کشاورزان) یا مهاجرت اکسپرس انتری (کارکنان ماهر، تجربه کانادایی یا پیشه وری) رد بشود، به طور معمول 60 روز فرصت دارید که از طریق دادگاه فدرال از افسر مهاجرت شکایت کنید. این نوع شکایت ها، بررسی قضایی Judicial Review نامیده می شود و شرایط آن در مواد 72 تا 75 قانون مهاجرت کانادا IRPA پیش بینی شده است.

 

امیدوارم هیچ گاه پای شما به دادگاه های مهاجرتی کانادا باز نشود. اما به هر حال قصد دارم از این پس هر از گاهی بعضی از داستان های واقعی مربوط به دادگاه های مهاجرت به کانادا را با شما مطرح کنم. برای آنکه از آخرین نوشته ها مهاجران کانادا آگاه شود ثبت نام در خبرنامه را به شما توصیه می کنم.

 

با آرزوی موفقیت برای یکایک خوانندگان مهاجران کانادا

 

علیرضا پارسای


  • ۹۵/۱۲/۱۴
  • mina afshar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی